Zorgt e-mailmarketing nog wel voor resultaat?

16 dec, 2014

Met de groei van social-mediamarketing en de toenemende online aankopen via Facebook, Twitter en Pinterest, vraagt je zich misschien af of je zich wel moet blijven richten op e-mailmarketing in. Het antwoord is een volmondig “Ja!” Hoewel social media voor bedrijven een belangrijk onderdeel van marketing is uit gaan maken, is e-mail nog altijd het werkpaard van jouw marketingtools.

Volgens een onderzoek door een voorspellend analysebedrijf, Custora genaamd, is e-mail één van de beste manieren om nieuwe klanten te werven (en verslaat daarbij Facebook en Twitter). Sterker nog: dit kanaal is het afgelopen jaar flink blijven groeien. En wat het belangrijkst is voor jouw bedrijf, is dat klanten die via e-mail in plaats van via social media bij je terecht komen, meer shoppen en meer besteden, zo meldt het artikel in Forbes Magazine, “Why Email is Still More Effective Than Social Media Marketing.” Dat is een duidelijke overwinning voor e-mail!

Eén van de redenen waarom e-mailmarketing zo goed werkt? Mobieltjes. Volgens MailChimp worden e-mails 51% op de mobiel geopend, wat niet alleen betekent dat mensen nog altijd hun e-mail lezen, maar ook dat er meer e-mails worden geopend op een mobieltje dan op een ander apparaat. “Email is effective because it’s permission-based. The people on your email list have given you the go-ahead to send them messages. They’re bought in. And, with the prevalence of smartphones and tablets, they’re always listening”, aldus Tim Devaney en Tom Stein in Forbes. “In fact, email is the number-one activity for people on their phones.”

Nu we weten dat e-mailmarketing nog altijd springlevend is, zullen we de volgende benchmark-statistieken eens bekijken, en zien hoe jouw marketing ervoor stond in.

Opens – Volgens een recent onderzoek door Epsilon, was de gemiddelde open rate in 29%, 3% meer dan in 2012.

Clicks – Clicks zijn in de loop van het jaar iets afgenomen, maar het gemiddelde ligt nog altijd boven dat van vorig jaar: 4,7% ten opzichte van 4,5% in 2012.

Maakt je zich geen zorgen als jouw eigen statistieken niet helemaal hetzelfde zijn. E-mailmarketing is vooral erg flexibel, dus er zijn tal van trucjes die je kunt toepassen om jouw statistieken te verbeteren.

U kunt jouw eigen open en click-through rates verhogen door (altijd!) te testen en extra te letten op de volgende punten:

  • Onderwerpen en de afzender – De twee onderdelen van een e-mail die jouw lezers moeten overhalen om de mail te lezen.
  • Inhoud – Boeiende, waardevolle e-mailteksten, lokkertjes en aanbiedingen.
  • Calls-to-action – Een CTA-knop kan zorgen voor meer clicks of handelingen, vooral wanneer ze gemakkelijk te vinden zijn.
  • E-maildesign – Duidelijke, eenvoudige lay-out en “Pinterest-waardige” afbeeldingen.
  • Versturen – De dag van de week en het tijdstip waarop de e-mail wordt verstuurd kan van invloed zijn op de gewenste respons

Er is nog altijd genoeg tijd om eens te kijken naar jouw e-mailmarketingplan voor en aanpassingen te maken indien nodig. En, wanneer jouw statistieken boven het gemiddelde liggen, blijft je gewoon doen wat je nu doet, met een paar kleine aanpassingen hier en daar. Hoewel e-mail een zeer effectief middel is, zorgt het gebruik van meerdere kanalen om aankopen te stimuleren nog altijd voor de grootste kans op succes. Vergeet niet dat verkoop via social media alleen maar zal toenemen, dus combineer marketing op Facebook, Twitter of Pinterest met e-mails om jouw bedrijf te laten groeien.