Wil je alles uit je Google Adwordscampagne halen? Voorkom deze veelvoorkomende fouten!

16 jul, 2016

‘Google Adwords? Dat is geen kunst! Een paar zoekwoorden toevoegen, een reclametekstje schrijven en klaar.’

Dit is een opmerking die ik vaak tegenkom wanneer ik begin over het optimaliseren van een adwordscampagne. In dit blog geef ik een selectie van tips om de gevolgen van bovenstaande opmerking te voorkomen!

Verkeerde landingspagina
Vaak wordt de homepagina van een website gebruikt als landingspagina voor een advertentie. Wanneer er specifiek gezocht wordt komen bezoekers daarom vaak terecht op een pagina die te generiek is. Hierdoor moeten zij doorklikken om de juiste pagina te vinden. Aangezien onze spanningsboog online enkele seconden is zal de bezoeker dus wegklikken! Zorg daarom altijd voor een specifieke landingspagina.

Niet uitsluiten van zoekwoorden
Een veel voorkomende oorzaak van slechtlopende campagnes zijn niet relevante weergaven. Met andere woorden, je advertentie wordt getoond wanneer deze niet relevant is voor de zoekopdracht.

Ga naar Zoekwoorden -> Details -> Zoekopdrachten -> Alle. Sluit de zoekwoorden uit waarop je advertentie wel getoond wordt, maar die niet relevant zijn voor de advertentie.

Smartphone statistieken links laten liggen
Wanneer je advertenties naast de desktop, tablet en laptop ook op smartphone weergeven wordt is het belangrijk om deze statistieken apart te bekijken. Hierdoor kun je de effectiviteit van je campagnes bekijken voor groot of klein scherm. Zo kan het bijvoorbeeld blijken dat een slechte campagne wordt veroorzaakt door desktopadvertenties en smartphone-advertenties voor de meeste conversie zorgen. Dit kan natuurlijk ook vice versa zijn!

Wil je jouw advertenties tonen op smartphones? Vink dan ‘Mobiel’ aan bij ‘Apparaatvoorkeur’ bij het aanmaken van een advertentie.

Ondersteunende conversies negeren
Wanneer je de statistieken in je Adwords account bekijkt wil je natuurlijk de effectiviteit van de zoekwoorden weten. Het eerste wat je daarbij zult denken is: wegstrepen die zoekwoorden die niet voor conversie zorgen!

Op zich een logische gedachte! Je wilt niet gevonden worden op zoekwoorden die niet voor conversie zorgen. Toch is het handig om verder te kijken; naar ondersteunende conversies.

Ondersteunende conversies zijn conversies waarbij een ander kanaal de converterende klik is. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer iemand jouw advertentie ziet, wegklikt, maar later toch besluit naar je website te gaan om een aankoop te doen. Hiervoor zijn nog tientallen andere voorbeelden voor te vinden!

Ondersteunde conversies zijn te vinden in Google Analytics. Ga naar Conversies -> Multi-Channels -> Bron. Hier kun je zien dat zoekwoorden waarvan je dacht dat deze niet voor conversie zouden zorgen, toch belangrijk zijn als ondersteunende conversies.

Een gevolg van zomaar zoekwoorden wegstrepen is dus het verdampen van omzet!

Geen gebruik maken van geografische targeting
Voor veel bedrijven is de regio van belang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bloemist of lokale dienst. Geografische targeting is een kostenbesparende tool! Wanneer je een locatie niet target op basis van dorp, stad, provincie etc. wordt jouw advertentie namelijk op niet relevante plekken vertoond. Het gevolg hiervan is dat je betaald per klik of per weergaven die er niet toe doen. Ga naar Campagne -> Alle landen en gebieden -> Bewerken -> Locaties. Vul hier de geschikte locatie in en bereik de juiste doelgroep!

Bovenstaande veelvoorkomende Adwords fouten zijn slechts een selectie van tientallen andere veel voorkomende fouten. Zoals blijkt uit dit blog is het voorkomen van deze fouten geen eenmalige optimalisatie. Het is belangrijk om blijvend je campagnes te optimaliseren!

Wil je hulp bij jou Adwordscampagnes? Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op. Dan kijken wij hoe we jou kunnen helpen.