Welk social media platform past bij mijn bedrijf?

19 okt, 2016

“Er is zoveel keuze, welk social media platform moeten wij inzetten als bedrijf?” Een terechte en veel gestelde vraag door bedrijven.

Waarom een terechte vraag? Omdat er naast de bekende platformen als Facebook, Twitter en Instagram nog meer inzetbare platformen zijn zoals Snapchat, Pinterest, LinkedIn, FourSquare et cetera.

Een wirwar aan social media, en het liefste zet je ze allemaal in om jouw doelgroep te bereiken. Ik help je graag een keuze te maken in deze wirwar! In dit blog vertel ik je welke doelgroepen zich bevinden op bekende social media, en hoe je deze kanalen in kunt zetten.

Facebook
Facebook is een netwerksite waar gebruikers onderling in contact komen, content delen en interactie aangaan. Facebook is in Nederland veruit het grootste social media platform. Bedrijven gebruiken Facebook idealiter als platform om met eigen en unieke content een community op te bouwen.

Facebook wordt het meest gebruik door jongvolwassenen en volwassenen. Bij jongeren neemt het gebruik in een rap tempo af! De grootste groei is te zien bij mensen op middelbare leeftijd.

Facebook en jouw doelgroep
Bevindt jouw doelgroep zich tussen de 25 en 100 jaar? Dan is Facebook een geschikt platform. Zet Facebook in voor de marketing én branding van je bedrijf door middel van tekst, afbeeldingen en video. Ga hierin de interactie aan met je doelgroep.

Zijn jongeren je doelgroep? Vraag je dan af of Facebook nog wel het juiste platform is!

Twitter
Twitter is een microblog. Met korte berichten van 140 tekens krijg je de mogelijkheid om –vooral tekstueel- je doelgroep bereiken. Via hashtags (#) plaats je jouw Tweet in de zoekmachine van Twitter en vergroot je het bereik van je bericht. Bedrijven zetten Twitter vooral in voor webcare en als discussieplatform voor actualiteiten.

Twitter wordt het meest gebruikt door een brede groep, trouwe gebruikers. Het gebruik neemt fors af onder jongeren en jongvolwassenen.

Twitter en jouw doelgroep
Twitter heeft een grote groep loyale gebruikers die vooral te vinden is in de categorie 25+.

Zet Twitter in om autoriteit te zijn in jouw branche. Reageer op actualiteiten en creëer nieuws. Daarnaast is Twitter hét platform voor webcare; real-time online klantenservice.

Instagram
Instagram een social medium dat steeds meer aan terrein wint in het social media landschap. Wat Instagram eigen maakt, is dat het hoofdzakelijk gericht is op het delen van foto’s. Instagram biedt daarbij de optie om foto’s te bewerken door middel van filters. Met deze filters kun je normale foto’s bewerken tot prachtige plaatjes. Om de context van de foto’s aan te duiden wordt er vaak gebruik gemaakt van hashtags. Daarnaast plaatsen hashtags de content in de zoekmachine van Instagram.

Bedrijven gebruiken Instagram vooral om merkbeleving creëren en de interactie aan te gaan met hun doelgroep.

Instagram wordt het meest gebruikt door jongeren. Daarop volgend zijn de jongvolwassenen en volwassenen de gebruikers.

Instagram en jouw doelgroep
Instagram is geschikt wanneer je doelgroep zich bevindt tussen de 15 en 40 jaar. Zet Instagram in voor het creëren van merkbeleving door middel van kwaliteitscontent: neem de tijd voor foto’s, wees creatief en afwisselend.

Voor elk kanaal en platform geldt: kijk en luister naar je doelgroep en vraag naar hun online gedrag zodat je het mediagebruik in kaart kunt brengen!

In dit blog heb ik drie gevestigde social media besproken. Maar zoals eerder genoemd zijn er nog tal van andere social media die je kunt inzetten als bedrijf! Wil jij bijvoorbeeld Youtube, LinkedIn, Snapchat of Pinterest inzetten? Wij adviseren jou graag over de inzetbaarheid van diverse social media. Neem gerust contact met ons op!