Webshop beginnen? Zoekmachine-optimalisatie legt een sterke basis!

12 sep, 2016

Bij veel aanvragen en eerste gesprekken over het beginnen van een webshop horen wij vaak dezelfde reden: ‘ik wil naast mijn winkel een webshop zodat ik twee kanalen heb die inkomsten genereren’. Klinkt logisch, toch?

Wat vaak vergeten wordt is dat een webshop een niet fysieke, extra winkel is. Een winkel die dus ook personeel, uren, marketing et cetera nodig heeft. De tijd dat je als webwinkel een monopoliepositie hebt is voorbij. Daarom is het belangrijk dat je bij de lancering van je webshop een goede basis legt die de online concurrentiestrijd in de zoekmachines aan kan gaan.

Zoekwoordenonderzoek: sluit aan op je doelgroep
Voor een succesvolle webshop is de vindbaarheid leidend. Vraag je bij het schrijven van je teksten daarom af welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt om haar meest ideale pagina te bereiken.

Wanneer je bijvoorbeeld boeken verkoopt is de kans groot dat jouw doelgroep op ‘fictie boeken’ of ‘kookboeken’ zoekt.

Wanneer je deze zoekwoorden in kaart heb gebracht, is het belangrijk om aan te tonen dat deze zoekwoorden ook daadwerkelijk gebruikt worden. Dit kan met verschillende tools. Bij Purple Media gebruiken wij de Zoekwoordenplanner van Google.

In deze tool kun je zoekwoorden invoeren, waarna de zoekwoordenplanner aangeeft hoe vaak er op dat zoekwoord wordt gezocht en hoe groot de concurrentie voor het zoekwoord is. Wanneer ik het voorbeeld van de boekenwinkel gebruik, moeten dus ‘fictie boeken’ of ‘kookboeken’ ingevuld worden.

Een handige bijkomstigheid van deze tool is dat het tips geeft over gerelateerde zoekwoorden die ook vaak gebruikt worden door je doelgroep. Hierdoor kan de boekenverkoper er dus achter komen dat er nog vaker op ‘literaire thriller’ wordt gezocht.

Wanneer je het zoekwoordenonderzoek hebt gedaan, heb je inzicht in hoe je sterkte teksten schrijft waar je doelgroep naar zoekt. Wél is het belangrijk dat je specifiek bent in je teksten. Waarom lees je in mijn vorige blog over long-tailzoekwoorden.

Meta-tags: jouw pand in de winkelstraat
Na je zoekwoorden-onderzoek en het schrijven of laten schrijven van je teksten, is het handig om de meta-tags in te vullen. Deze kunnen onderverdeeld worden in de meta-title en meta-description. De meta title is de titel in de zoekmachine en meta-description is de tekst die eronder staat.

Zoekmachines zijn net als winkelstraten. Je loopt er doorheen en ziet de buitenkant van de winkels. Naar wat heen en weer lopen kies je een winkel op basis van de buitenkant zonder dat je weet wat je binnen aantreft.

Dit is met meta-tags hetzelfde geval. Wanneer een persoon een zoekwoord invoert, krijgt diegene verschillende opties. Met aantrekkelijke teksten ziet jouw winkel er aantrekkelijk uit in de zoekmachine; de zoeker wil er op klikken.

Schrijf een aantrekkelijke titel én tekst op basis van de zoekwoorden en stimuleer de zoeker om op je titel te klikken. Belangrijk is dat je tekst wel overeenkomt met de inhoud van de pagina op je webshop. Wanneer dit niet het geval is krijg je bezoekers die niet relevant zijn en dus niet converteren.

In het geval van de winkelstraat: de zoeker ziet een sportwinkel aan de buitenkant, maar loopt bij een bakker naar binnen.

Een ander belangrijk punt in je meta-tags zijn de lengte. Beperk je meta-title tot 65 tekens en je meta-description tot 155 tekens. Google kapt te lange tags namelijk af. Hierdoor kan je boodschap niet of onvolledig overkomen. Een halve boodschap is een verkeerde boodschap!

Met goed zoekwoorden-onderzoek, aantrekkelijke teksten en meta-tags leg je een sterk fundament onder je webshop. Toch is dit slechts een klein onderdeel voor een succesvolle webshop.

Bij Purple Media zetten wij dagelijks vele manieren in om webshops meer te laten converteren. Wil jij een webshop of meer succes met je webshop? Schroom niet en neem gerust contact met ons op via 033 258 50 29 of info@purple-media.nl.