Terugblik 2016: de belangrijkste updates van Google

29 dec, 2016

Het einde van het jaar is weer in zicht. Tijd voor veel online marketeers en webdesigners om terug te blikken op 2016 en de wereld van Google.

Dit jaar zijn er weer diverse updates geïmplementeerd in de zoekmachine.

Elke update bracht weer veranderingen met zich mee, veranderingen die er steeds weer voor zorgden dat jij en je website niet stil konden blijven zitten.

 De Panda update
Het jaar begon met de Panda update. Dit algoritme beoordeelt de content van websites. Simpel gezegd beloont het kwaliteitscontent en straft het kwaliteitsarme content. Hoewel de update gepaard ging met veel bombarie en speculaties, is de Panda update toch vooral een upgrade. Panda is nu namelijk een onderdeel van het algemene algoritme van Google. Hierdoor wordt Panda vaker ‘gedraaid’ om content te kwalificeren.

Dit was ook gelijk het goede nieuws voor de SEO-specialisten onder ons. Voorheen moest er bij elke website-aanpassing gewacht worden op een Panda-update voordat er een nieuwe ranking plaatsvond. Nu kun je jouw klant bijna instant helpen aan een betere positie in Google!

De Penguin update
Penguin is een aanvulling op het algemene algoritme en beoordeelt de kwaliteit van het linkprofiel van je website. Penguin wordt ingezet om linkmisbruik tegen te gaan. Heb je linkbuilding ingezet of laten inzetten voor je website? Penguin straft linkruil, links op lage kwaliteitspagina’s en spammerige anchorteksten.

De grootste verandering van de update is dat de indexering van websites nu real-time plaatsvindt en websites gericht per pagina ‘gestraft’ kunnen worden. Penguin is dus altijd aanwezig en on guard!

Zie je plotselinge veranderingen in het verkeer naar je website en je positie in Google? Houd er dan rekening mee dat je mogelijk getroffen bent door Penguin.

Google Adwords updates
Terwijl het altijd redelijk rustig was op de zoekpagina van Google hebben er dit jaar twee grote veranderingen plaatsgevonden. Mobiel verkeer is leidend voor Google en dit zien we ook terug in de nieuwe advertentie-indeling. Aan de rechterkant van de zoekmachine zijn de tekstadvertenties verdwenen en aan de onderkant is nieuwe advertentieruimte toegevoegd. Bovendien worden er bovenaan de pagina tot 4, in plaats van 3 advertenties getoond.

De gevolgen hiervan zijn dat betaalde resultaten een prominenter onderdeel zijn geworden van de zoekmachine.

Wordt de rechterkolom gemist? Ja en nee. Advertenties in de rechterkolom werden alleen getoond op de desktop. Omdat mobiel leidend is voor Google, en er steeds meer zoekopdrachten zijn via de smartphone zullen we de rechter advertentiekolom snel vergeten.

Expanded text ads
Een belangrijke verandering die voor veel Googlegebruikers als een stille in den lande voorbijkwam zijn de Expaned text Ads. De titel zegt het al: de advertenties zijn uitgebreid – met maar liefst 2x meer ruimte- . Dit zorgt voor extra tekens in de kop, een tweede kop met 30 tekens en een automatisch gegenereerde maar aanpasbare URL.

De uitbreiding is tweeledig. Enerzijds is er meer ruimte om de kwaliteitsscore en relevantie te verbeteren, anderzijds zijn de organische zoekresultaten wéér verder naar beneden gepusht.

De Google updates in 2016 hebben weer volop voor uitdagende cases gezorgd. Zo blijft het SEO- en SEA-landschap veranderen en stimuleert het online marketeers om altijd up-to-date te zijn en effectief te reageren. Bij Purple Media helpen wij onze klanten graag met uitdagende online marketing vraagstukken. Heb jij een vraag? Stel hem gerust!