Effectieve advertentieteksten? Maak gebruik van deze SEA-tips!

14 okt, 2016

Het aantal zoekopdrachten in zoekmachines als Google blijft dagelijks fors stijgen. Een reden voor veel bedrijven om te adverteren en eigenhandig SEA-campagnes op te zetten. Logisch!

SEA biedt de mogelijkheden om gericht en effectief je doelgroep te bereiken op de beste rankings!

Toch komen deze bedrijven vaak bij ons terecht met vragen over het optimaliseren van hun campagnes. Daarbij zien wij dat er frequent essentiële onderdelen nagelaten worden die bijdragen aan succesvolle SEA-campagnes.

Daarom deel ik in dit blog verschillende aandachtspunten die jouw SEA-campagne een gunstig duwtje in de rug geven!

Monitor zoekwoorden
Als bedrijf kun je vaak wel een tiental woorden verzinnen waarvan je denkt dat klanten je daarop vinden. In veel gevallen zal je ook gelijk hebben! Toch is het belangrijk om zoekwoordenonderzoek te doen. Hierdoor weet je exact op welke zoekwoorden jouw potentiële klanten zoeken en wat deze zoekwoorden per klik kosten! Een handige tool om zoekwoordenonderzoek te doen is de Zoekwoordenplanner van Google.

Nu je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, is het ook belangrijk om te weten waar je juist niet op gevonden wilt worden. Voeg daarom uitsluitingswoorden toe aan je advertenties. Deze voorkomen dat advertenties getoond worden aan niet relevante bezoekers. Wanneer je bijvoorbeeld alleen nieuwe wasmachines verkoopt, sluit je een zoekopdracht als ‘tweedehands wasmachines’ uit. Mensen die daarop zoeken zijn namelijk niet relevant voor jouw bedrijf met alleen nieuwe wasmachines.

Uitsluitingswoorden verminderen het aantal niet-relevante kliks. Oftewel, meer budget voor relevante bezoekers!

Gebruik altijd een call-to-action
Verwerk altijd een call-to-action in je advertentie. Een call-to-action geeft concreet aan wat een lezer moet doen. Je neemt de zoekmachinebezoeker bij de hand en verleidt hem of haar om een formulier in te vullen, een product te kopen of contact op te nemen. Een call-to-action werkt omdat je de bezoekers duidelijk maakt wat het doel is van je advertentie en wat ze na de klik op de knop kunnen verwachten. Je voorkomt dat je bezoeker zelf moet nadenken wat hij of zij moet doen of kan verwachten (nadenken = tijd = afhaken).

Gebruik altijd simpele en directe taal in je call-to-action!

Zorg voor een hoge kwaliteitsscore
Google bepaalt de mate van kwaliteit van advertenties door middel van een kwaliteitsscore op basis van relevantie. Hierbij geldt: hoe lager de kwaliteitsscore, hoe meer je betaalt voor de kosten per klik.

De kwaliteitsscore kun je beïnvloeden door de zoekwoorden in je advertentie aan te laten sluiten bij de content op de pagina waar de zoeker terecht komt.

Optimaliseer de relevantie én scoor hoog én betaal minder!

Test je advertentieteksten
Geen branche is hetzelfde, geen bedrijf is hetzelfde en ook als mens zijn we allemaal verschillend. Hoe je doelgroep reageert op jouw advertentieteksten is dus altijd de vraag. Schrijf daarom meerdere advertentieteksten met verschillende unique selling points en call-to-actions.

Zijn je advertenties live? Houd statistieken als CTR en conversie in de gaten! Bekijk en vergelijk de verschillende advertenties om ze vervolgens te optimaliseren of juist te onderbreken.

Het is belangrijk om te weten dat SEA een ongoing process is. Zorg voor een goed portie nieuwsgierigheid en blijf statistieken lezen, interpreteren en optimaliseer blijvend je advertenties. Heb je naar aanleiding van dit blog nog vragen over je campagne of advertentie? Bij Purple Media zijn wij gecertificeerd als Google Partner en helpen je graag bij al je vragen. Neem gerust contact met ons op!