Scoren in Google? Gebruik long tail zoekwoorden!

09 jul, 2016

Als online marketeers erkennen we allemaal de waarde van de juiste zoekwoorden in tags, tekst, descriptions etcetera. Wat veelal vergeten wordt zijn het gebruik van long tail zoekwoorden.

Het gebruik van long tail zoekwoorden is de SEO-tip van dit moment!

Short- en long tail; het verschil

Short tail zoekwoorden zijn zoekopdrachten die uit 1,2 of 3 zoekwoorden bestaan. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘zwarte schoenen’. 30% van alle zoekopdrachten bestaan uit short tail zoekwoorden.

Nadelen short tail

  • Moordende concurrentie; iedereen wil erop gevonden worden.
  • Grote bedrijven staan bovenin
  • Generiek verkeer; de zoeker is nog te breed geïnteresseerd
  • Hoge CPC (cost per click)

Een long-tail zoekopdracht bestaat uit meer dan 4 woorden. Dit kan bijvoorbeeld zijn: ‘zwarte schoenen nike voor mannen’. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaat uit long tail zoekwoorden!

De reden is ook logisch; we willen dat onze zoekopdracht een zo specifiek mogelijke uitkomst heeft. Daarom zoeken we op ‘zwarte nike schoenen voor mannen’ en niet op ‘zwarte schoenen’.

Voordelen long tail

  • Specifiek verkeer; de zoeker weet wat hij exact wil.
  • Zoeker is verder in Customer Journey
  • Lage CPC (cost per click)

Long tail implementeren

Om op de long tail zoektermen gevonden te worden maak je nieuwe webpagina’s (landingspagina’s) aan op basis van de onderwerpen waar je op gevonden wilt worden. Zoek hierna via verschillende tools naar de relevante thema’s binnen de onderwerpen. Tools hiervoor zijn Google Keyword planner, Google Suggesties of Analytics. Op basis van deze thema’s kan er relevante content geschreven worden binnen de onderwerpen; de long tail.

Wil jij ook specifiek verkeer aantrekken en je positie in Google versterken? Bij Purple Media kunnen wij je altijd helpen met jouw website en (long tail) zoekwoorden!