Test en optimaliseer blijvend je website met deze tips!

14 jul, 2016

Je website is in de lucht! Dat wordt offertes binnenharken en lekker achterover hangen! Toch? Nee, helaas is dit niet zo.

Wanneer je website online is moet deze blijvend geoptimaliseerd worden om het maximale eruit te halen. In dit blog geef ik verschillende tips hoe je jouw website blijvend test en optimaliseert!

Google Analytics
Google Analytics is een handige tool van Google die de statistieken laat zien van jouw website. Kijk naar de pagina’s die voor jou belangrijk zijn. Waar haken bezoekers af in het koopproces? Hoe lang worden pagina’s bekeken? Wat is het bouncepercentage? Het bouncepercentage wil zeggen welk percentage van de bezoekers de site bezoeken en geen vervolgactie ondernemen. De mogelijkheden in Analytics zijn eindeloos! Pas vervolgens pagina’s aan op basis van de statistieken. Kijk naar verloop van tijd of de statistieken veranderen en blijf de pagina’s optimaliseren!

Video gebruikersgedrag
Gebruik tools die video-opnamen maken van het bezoekersgedrag op jouw website. Bij Purple Media gebruiken we Mouseflow. Met tools zoals deze kun je zien wat gebruikers doen op jouw website. Let hierbij op de patronen die zich voordoen; hoe lang kijken bezoekers op pagina X? Waar haken zij af? Waar klikken zij? Het belangrijkste hierbij is natuurlijk de reden van het gedrag.

Met de inzichten die je doet op basis van het bezoekersgedrag, kun je zien wat de pijnpunten zijn en wat er aangepast moet worden.

Onderzoek
Veel websites worden gebouwd op basis wat logisch is voor de webdesigner. Hierdoor ontstaat er vaak tunnelvisie. Dit zorgt ervoor dat een website voor een nieuwe bezoeker totaal niet duidelijk is. Om dit te voorkomen raad ik aan om een gebruikersonderzoek te doen.

Laat enkele mensen je website testen. Dit kan door hen opdrachten te geven. Bijvoorbeeld:

  • Plaats een bestelling;
  • Meld je aan als nieuwe klant;
  • Zoek de contactgegevens;
  • Etc.

Door deze simpele tests uit te voeren blijkt of jouw website wel echt simpel is voor de gebruiker. Pas indien nodig je pagina’s aan.

Een ander manier van onderzoek is het doen van een survey. Hiervoor kun je bijvoorbeeld SurveyMonkey gebruiken. Vraag gebruikers om enkele vragen te beantwoorden over de website. De vragen kunnen zijn over de werking van de website, de gebruiksvriendelijkheid etc. Gebruik de feedback en pas eventueel je website aan.

Klantcontact
Jouw klanten zijn vaak de gebruikers van je website. Heb je ook telefonisch contact met de klant? Misschien is dat wel de reden dat je website niet goed fungeert. Vraag daarom je klanten –bijvoorbeeld na een online aankoop-om feedback te geven op je website. Ook hierbij geldt, kijk naar de patronen in de feedback en pas hierop eventueel je website aan.

Social media monitoren
Maakt je bedrijf gebruik van social media? Dan is het belangrijk dat je ze blijvend monitort. Kijk wat mensen over je website/bedrijf zeggen, of juist wat er gezegd wordt over je website/bedrijf buiten de eigen social media om. Daarnaast kun je natuurlijk ook om feedback vragen via social media. Maak bijvoorbeeld een poll of post een vraag! Ook hierbij geldt, gebruik de feedback en pas waar nodig is je website aan.

Het optimaliseren en succesvoller maken van een website is echt een ongoing proces. Wil jij je website beter laten scoren? Wij helpen je er graag bij! Neem gerust contact met ons op.