Mobiele website of toch een mobiele app?

05 dec, 2015

Veel mensen hebben het gevoel dat een mobiele app niet nodig is, je hoeft alleen maar een website te hebben die er goed uitziet op mobiele apparaten. Anderen zeggen dat mobiele apps voordelen hebben die websites niet kunnen bieden. Wie heeft er gelijk?

Iedereen heeft behoefte aan een responsieve website die er prima uitziet op mobiele apparaten. Er zitten verder ook geen minpunten aan een responsieve website.

Mensen bekijken je website op hun mobiele apparaten en dat dien je te ondersteunen. Het is duidelijk dat je een responsieve website nodig hebt, maar is een mobiele app ook nodig? Is een mobiele app beter dan jouw mobiele website?

Laten we eens kijken wat beter is voor jouw bedrijf; een mobiele app of een mobiele website?

 

Wat is een mobiele website nou eigenlijk?

Een mobiele website is meestal geen aparte website, maar een responsive design dat zich aanpast aan alle schermformaten. Mobiele bezoekers moeten in staat zijn om toegang te krijgen tot het grootste deel van de inhoud van je website, maar op een manier die is geoptimaliseerd voor kleinere schermen.

Ik denk dat iedereen een mobiele website moet hebben, dus de volgende voor- en nadelen dienen alleen om ze te vergelijking met een mobiele app.

 

Voordelen

  • Goedkoper – meestal opgenomen in de prijs van het ontwerpen van je website
  • Werkt op alle apparaten – je hebt geen aparte site voor iOS en Android nodig
  • Eenvoudiger te lanceren – het is niet nodig om de app onder te brengen in app stores, je hebt alleen een domeinnaam en een hosting-pakket nodig

 

Nadelen

  • Geen push-berichten
  • Geen offline-toegang
  • Geen aanwezigheid in een app store
  • Een slecht ontwerp kan problemen veroorzaken zoals:
    – Prestatieproblemen
    – Onoverzichtelijke ontwerp
    – Niet gebruikersvriendelijk

 

Goed ontworpen mobiele websites kunnen erg waardevol zijn. Het is overduidelijk dat je een mobiele website nodig hebt, want bijna 1/3 deel van het internetverkeer vindt inmiddels mobiel plaats.

Mobiele websites zijn goedkoper te bouwen, toegankelijk op alle apparaten, en gemakkelijk te onderhouden en bij te werken.

 

Waar laten mobiele websites het afweten?

Ik heb te veel websites op mijn mobiele telefoon bekeken die slecht geoptimaliseerd waren voor mobiele apparaten; ze zorgden ervoor dat ik direct ergens anders heenging. Sommige mobiele sites worden volgestopt met advertenties, pop-ups, en content die je op mobiel niet nodig hebt.

IEen mobiele website kan ook over-geoptimaliseerd worden in een poging om het de ‘feel’ van een native app te geven. Dit maakt het meestal erger, met schokkerig animaties en over-ontworpen lay-outs. Er zijn tal van grappige voorbeelden op de mobiele website te vinden van bedrijven die hun mobiele websites verknalt hebben.

Goed ontworpen mobiele sites nemen veel van deze problemen weg, maar daarmee kunnen ze nog steeds niet mobiele apps wegconcurreren. Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van mobiele apps!

 

Voor- en nadelen van mobiele apps

Mobiele apps kunnen dingen waar websites niet toe in staat zijn, zoals het versturen van push-berichten en het bieden van offline-toegang. Maar ze hebben ook nadelen. Sommige mensen hebben geen app nodig. Als je uit hobbyoverwegingen een blog bijhoudt heb je waarschijnlijk geen app nodig. Het is echter ook zo dat veel bedrijven van een app profiteren. Hieronder een voor- en nadelen van een mobiele app.

 

Voordelen

  • Push-berichten – tekstberichten naar je abonnees sturen
  • Offline-toegang – artikelen lezen, luisteren naar podcasts, of blader door een productcatalogus, en dat terwijl je bijv. in een vliegtuig zit
  • Topprestaties – een goed ontworpen app kan sneller zijn dan een website
  • Beter geordend – dit is natuurlijk afhankelijk van het ontwerp van de website, maar apps hebben de neiging om minder componenten te bevatten en zijn doorgaans overzichtelijker

 

Nadelen

  • Extra kosten – hoewel sommige apps betaalbaar zijn liggen de prijzen voor het bouwen van een app doorgaans veel hoger

 

Mobiele apps kunnen behulpzaam zijn om jouw content sneller bij de kijker te krijgen en de kijker betrokken te houden. Het verzenden van push-berichten heeft grote voordelen, ongeacht of je artikelen publiceert of producten verkoopt.

Apps zijn geschikter om online toegang tot content te krijgen, zoals het luisteren naar audiomateriaal of het lezen van een artikel terwijl je onderweg bent in een vliegtuig bijvoorbeeld.

Het kost doorgaans veel tijd en geld en niet alle bedrijven zijn daar op voorbereid.

 

Is er een winnaar?

Welke er wint is echt afhankelijk van het doel. Voor de hobby-blogger zal de mobiele website de uitkomst zijn. Voor een bedrijf als Instagram wint de mobiele app.

Voor veel bedrijven wint een combinatie van beide. In een tweeledige mobiele strategie kunnen een mobiele site en een app samen voor maximale distributie van content zorgen.

Neem als voorbeeld de app van Nu.nl. Hier krijg je push-berichten als er nieuwe artikelen worden gepubliceerd die voor jou interessant zijn. Zo zijn er talloze websites die een succesvolle combinatie hebben gemaakt.

In plaats van te kiezen tussen de een of de ander dien je naar je doel te kijken en niet op voorhand voor de een of andere te kiezen! Overweeg waar mogelijk beide in je mobiele strategie op te nemen.

Wil je meer weten? Wie weet kan ik je verder helpen. Je kunt mij bereiken door je vraag te mailen naar r.kroes@purple-media.nl.