Ken je klant! Succesvol door klantrelaties

09 aug, 2016

Een goed product leveren. Dat is waar veel organisaties voor staan. Logisch! Zonder een goed product geen bestaansrecht. Toch vinden wij bij Purple Media het proces na de verkoop net zo belangrijk.

In dit blog vertel ik wat er zo belangrijk is aan dit proces en wat je er mee kunt bereiken.

Wat vindt jouw klant belangrijk?

Organisaties denken vaak dat prijs de belangrijkste factor is voor een klant om klant te blijven. Wanneer er vanuit de klant wordt gekeken blijkt dit anders te zijn. Service is veruit het belangrijkste bij een aankoop gevolgd door kwaliteit.

Door deze verschillende zienswijzen is er een contrast ontstaan tussen enerzijds organisaties en anderzijds de klant. De aftersales blijft namelijk gericht vanuit dit prijsdenken terwijl de klant service verwacht. Wat ik hiermee duidelijk wil maken is dat het belangrijk is om te weten wat er bij je klant speelt in het proces na de aankoop. Wanneer je dit niet weet is het mogelijk dat er een verschil ontstaat. Een verschil in wat jij denkt dat jouw klant wil en wat jouw klant écht wil.

Feedback is goud waard!

Weten wat er bij de klant speelt. Is dat niet ingewikkeld en tijdrovend? Nee, de oplossing is simpel! Implementeer een feedbacksysteem in je organisatie. Vraag je klant op cruciale punten in het klantcontact – zoals na het afleveren van je product of dienst- om bijvoorbeeld een vragenlijst in te vullen.

Sla deze waardevolle informatie op bij de klantgegevens en doe je voordeel ermee!

 Waarom feedback vragen?

  • Onzichtbare behoeften van de klant in kaart brengen;
  • Positieve punten van je organisatie in kaart brengen;
  • Verbeterpunten voor je organisatie in kaart brengen.

 Gevolgen Feedback

  • Inspelen op klachten en behoeften van jouw klant;
  • Meer sales door inspelen op behoeften;
  • Klantrelatie opbouwen door samen te denken en gerichte service te bieden;
  • Blijvend jouw organisatie ontwikkelen.

Feedback van je klant is waardevol! Het verbetert je klantrelatie, organisatie én sales. Wil je meer weten over hoe Purple Media sales en aftersales inzet? Neem gerust contact met ons op.