Is jouw webshop 2017 proof? Haak ook aan in 2017!

06 dec, 2016

Sinterklaas zit weer op de stoomboot richting Spanje en de kerstversiering hangt weer in de boom. Voor je het weet begint het nieuwe jaar weer vol nieuwe kansen voor jouw online shop. Heb jij al goede online voornemens voor jouw webshop?

Mijn tip voor een goed voornemen is een 2017-proof webshop. In dit blog deel ik 3 aanhakers met jullie zodat ook je shop klaar is voor het nieuwe jaar. Haak jij ook volgend jaar aan?

Aanhaker 1: E-commerce en de smartphone

Zoals je vast al dit jaar hebt gelezen is de smartphone leidend voor Google. Websites die niet responsive zijn worden steeds slechter geïndexeerd in de zoekmachine en mobiele zoekopdrachten stijgen veruit boven die van de desktop. Ondanks deze ontwikkelingen is het doen van online aankopen nog steeds leidend op de desktop. De reden hiervan is dat consumenten de gebruikservaring van online shoppen op de smartphone vele malen slechter ervaren dan op de desktop.

Omdat de mobiele verkeersstroom blijft stijgen is het nummer 1 prioriteit om de mobiele gebruikservaring van je shop te optimaliseren in 2017. Dit gaat dus verder dan alleen een responsive website. Het vraagt om creativiteit van de webdesigner om de beperkte schermruimte van een smartphone zo in te richten dat de gebruikservaring functioneel, gemakkelijk maar ook aantrekkelijk is. Ga in 2017 voor webshop usability op de smartphone en pak je voorsprong op de concurrent!

 Aanhaker 2: Visuele contentmarketing

Content… Hoor ik al een zucht? Ja, we krijgen steeds meer content voor onze kiezen! Toch mag de belangrijkheid ervan niet onderschat worden. Eigen content scoort namelijk (steeds) beter dan traditionele vormen van marketing. Zet dus je creatieve pet op en blog en vlog over je producten en diensten!

Wel is het belangrijk dat je blogs en vlogs van kwaliteit zijn. Door de toenemende contentgolf is de lezer zich steeds meer bewust van kwaliteitscontent en pulp. Kwaliteit zorgt voor likeability, pulp zorgt voor een negatieve ervaring en bezoekers die niet terugkeren in je shop!

Twijfel je nog over het inzetten van visuele content? Denk dan eens aan de gigant Coolblue. Zij reviewen hun eigen producten met filmpjes op Youtube. Mensen zoeken dus zelf de reclame op bij de aanbieder!

Aanhaker 3: Realtime delivery

Op welke shop je ook kijkt, 9 van de 10 benoemen hun levertijd als USP: Voor 23:59 besteld, morgen in huis! Wij bezorgen ook op zondag! En ga zo maar verder. In 2017 barst de strijd verder los met same day delivery. Hoe lang zal het nog duren voordat een bestelling binnen 2 uur wordt bezorgd?

Speel als organisatie in op same day delivery door meer voorraad, voorraad op locatie(s), afhaalpunten en samenwerkingen met betrouwbare logistieke instellingen. Jammer genoeg wijst ervaring uit dat veel klanten nog problemen ondervinden met logistieke organisaties door hun eis tot massa. Gelukkig zijn er naast deze, grote, spelers ook andere logistieke mogelijkheden waarmee je als kleinere webshop met minder massa je producten dezelfde dag kan versturen!

Een nieuw jaar, nieuwe mogelijkheden, nieuwe uitdagingen én nieuwe kansen.

Bij Purple Media zijn we altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Naast webdesign helpen wij onze klanten altijd op het gebied van marketing en sales. Wil jij ook in 2017 aanhaken met je webshop of wil jij in 2017 een webshop starten? Neem gerust contact met ons op via de mail!