Houd jij je klant buiten of binnen? Het belang van kleurgebruik en typografie

23 nov, 2016

Visuele content is van levensbelang bij je online en offline marketingactiviteiten.

Twee weken geleden heb ik een blog met jullie gedeeld over visuele content en welke visuele content je zou moeten gebruiken op je website of social media.

Deze week duik ik dieper in op de sleutel tot succesvolle vormgeving, namelijk kleurgebruik en typografie.

Heb je weleens stilgestaan bij kleuren of lettertype en de gevolgen van deze keuzes?

Kleurgebruik maakt het verschil

Kleurgebruik is één van de belangrijkste onderdelen van design. Kleuren hebben namelijk invloed op de psyche van de mens. Elke kleur roept een mate van emotie en associatie op en zal dus jouw klant beïnvloeden op een bepaalde manier.

Om je een beeld te geven hieronder associaties van vijf veelgebruikte kleuren:

  • Rood: Energie en kracht.
  • Blauw: Betrouwbaarheid en oprechtheid.
  • Geel: Jeugdigheid en creativiteit.
  • Groen: Evenwicht en gezondheid.
  • Oranje: Warmte en plezier.

Wanneer jij de boodschap van je marketing of website bepaalt, ga dan na welke kleur bij jouw doel past. Heb jij een boodschap of merk met een serieuze ondertoon? Ga dan bijvoorbeeld voor de kleur blauw en niet voor oranje.

Kleurenpsychologie in de praktijk: bol.com

Bij bol.com staat blauw centraal: betrouwbaarheid en oprechtheid.

Wanneer we de website van bol.com erbij nemen blijken zij voor winkelen zonder zorgen te staan. Dit bewijzen zij door bezorgen wanneer jij dat wil, openheid over betaling en een uitgebreide klantenservice via chat, mail én telefoon. Met andere woorden, zij vertalen de kleur blauw in de praktijk!

Dus 1 kleur kiezen?

Ondanks dat je misschien één kleur helemaal bij jouw site of boodschap vindt passen, is het aan te raden om meer dan één kleur te gebruiken en contrasten te maken tussen kleuren. Dit zorgt voor opvallendheid en leesbaarheid van je boodschap.

Maak daarom gebruik van kleurenschema’s of kleurengeneratoren! Deze laten zien welke kleuren bij elkaar passen en welke juist niet. Zo maak je altijd de juiste keuzes tussen kleuren.

Boodschap valt of staat met lettertype

Naast kleurgebruik is ook lettertype leidend. Mensen hebben namelijk ook gevoelens en sentiment bij lettertypes. Elk lettertype heeft een eigen uitstraling en karakter. Door een bewuste lettertypekeuze voorkom je het verkeerd overkomen van je boodschap!

Zo is er rond het lettertype Comic Sans al jaren een heuse hetze; dit lettertype is vooral door het toedoen van diverse media not done geworden. Zo organiseren 538 dj’s Coen en Sander sinds 2009 als grap een heuse Nationale Comic Sans dag. Met andere woorden, dit lettertype wordt totaal niet serieus genomen –en toch nog te vaak gebruikt-.

Wil je het zelf ervaren? Gebruik eens diverse lettertypen in Word en vergeet daarbij zeker niet Comic Sans te gebruiken.

Wanneer je het lettertype bepaald is het dus belangrijk om kijken naar je doelgroep en het doel van de informatie (informeren, overtuigen, amuseren?). Zo kun je bij een jonge doelgroep ervoor kiezen om een vriendelijk ogende lettertype te gebruiken en bij een oudere doelgroep een traditionele doelgroep.

Bij Purple Media maken wij al jaren succesvolle websites. Wil jij een goede website met de juiste content? Mail ons gerust voor de mogelijkheden!