Hoe werkt Instagram Influencer Marketing?

10 sep, 2017

Er zijn twee verschillende manieren om marketing op Instagram te benaderen. De eerste optie is het opbouwen van een grote groep eigen volgers, en de tweede is door middel van Instagram Influencer Marketing.

Wanneer je foto’s op je account plaatst zonder een bestaande groep volgers, vraag je je soms af of iemand je berichten ziet of dat het gewoon enorme tijdsverspilling is. Het is moeilijk om te bepalen wat er wel werkt en wat niet, en het duurt een tijdje om resultaten te zien.

Daar kan Instagram influencer marketing verandering in brengen. Instagram influencers zijn gebruikers met een aanzienlijke groep volgers van mensen die geïnteresseerd zijn in je product. Instagram influencers kunnen je helpen om in een relatief korte tijd uit het niets een grote groep volgers op te bouwen.

instagram-influencer-marketing/

Met Instagram influencer marketing kan je zorgen dat influencers in jouw niche met veel volgers een van je berichten delen. Dit is waarom Instagram influencer marketing eruit springt- je hebt duizenden potentiële klanten die je producten bekijken. Ze zullen waarschijnlijk worden overgehaald, omdat ze de influencer al genoeg vertrouwen om ze te volgen.

Vooral producten die er visueel goed uitzien, kan Instagram influencer marketing een goede manier zijn om in een korte tijd een grote groep volgers te krijgen.

Stap 1: vind de juiste Instagram Influencers

De eerste stap bij marketing op Instagram is het vinden van de juiste Influencers die populair zijn binnen jouw specifieke niche. Als je bijvoorbeeld een online winkel hebt die eiwitshakes verkoopt voor vrouwen, kun je je richten op Influencers die synoniem staan voor sportieve vrouwen, in tegenstelling tot Influencers op het gebied van enkel “voeding”.

Stap 2: vorm een partnerschap

Zodra je de juiste persoon voor je Instagram-campagne hebt gevonden, is het tijd om contact te zoeken en een partnerschap met ze te starten. Over het algemeen hebben Instagram influencers een e-mailadres vermeld in hun bio waarop je ze kunt bereiken. Omdat er meestal een geldelijke vergoeding tegenover staat, zijn ze vaak bereid om met ondernemers te werken waarvan de producten overeenkomen met het soort inhoud dat ze op hun feed plaatsen.

Stap 3: meet resultaten bij marketing op Instagram

Voordat je een campagne start, is het belangrijk dat je een goede framework hebt om de resultaten te meten. Zo weet je precies wat er werkt en wat niet.

Als het gaat om marketing op Instagram, wil je traceerbare links voor influencers creëren. Programma’s zoals Bitly kunnen meerdere traceerbare links maken voor elke Influencer waarop je je richt. Je kunt influencers vragen om de link in hun bio te plakken, evenals in de tekst bij de afbeelding. Zo kun je precies zien hoeveel verkeer ze naar jouw pagina sturen.

Wil je meer weten?

Indien je meer wilt weten over Instagram Influencer Marketing, neem dan gerust contact met mij op via k.baghani@purple-media.nl.

Pssst… vergeet je niet aan te melden voor onze e-mail nieuwsbrief. Zo krijg je gratis tips en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.