Te weinig bezoekers op je website? Maak gebruik van deze 5 tips!

14 dec, 2016

Website online? Check! Tevreden over de look and feel van je website? Check! Genereer je klandizie uit je website? Nee!

Soms vraag je jezelf af of jouw klanten wel online zijn. Je hebt een mooie website laten lanceren maar buiten je familie en collega’s om heb je niemand over je website gehoord. Het beeld dat ik hierboven schets is veelvoorkomend. Vaak heeft het diverse, bekende oorzaken. In dit blog deel ik verschillende tips met jullie die ervoor zorgen dat je doelgroep jouw website wél vindt!

SEO, de welbekende basis?

Ja, een mooie website is belangrijk. Maar is jouw mooie website wel vindbaar op Google en andere zoekmachines? Wanneer je dit blog leest heb je vast weleens van SEO gehoord. Dit is ook wat klanten tegen ons vertellen. SEO kennen ze onderhand wel, maar het toepassen zien zij als hogere wiskunde. Toch maak ik steeds weer duidelijk dat ook onze klanten, en ook jij die je bedrijf kent goede SEO-content kunnen ontwikkelen!

Hoe werkt SEO ook alweer?

De basis van SEO is ook door jou uit te voeren. Laat het onderwerp van de pagina die je wilt optimaliseren terugkomen in:

  • de URL van de pagina.
  • de kop, tussenkoppen en tekst op de pagina.
  • als tag aan je afbeeldingen op de pagina.

Jouw winkelpand in de zoekmachine

Schrijf daarnaast meta-tags voor je website. Deze tags verschijnen als kop en tekst in de zoekmachine. Je kunt deze tags zien als een wervende tekst die de bezoeker prikkelt om jouw website te bezoeken. Wanneer iemand op ‘online schoenen’ zoekt komen er tientallen resultaten tevoorschijn. Zorg dat jouw meta-title en meta-description er tussen uit springen!

Let op: meta-tags moeten voldoen aan een paar regels. Zo wordt je titel afgekapt bij 60 tekens en je description bij 160 tekens. Bij het afkappen van je teksten kan je boodschap verkeerd of helemaal niet overkomen! Daarnaast moeten de meta-tags voor elke pagina uniek zijn én slaan op het onderwerp van de pagina in kwestie.

Nu je website aantrekkelijk is voor de zoekmachine zal je website hoger geïndexeerd worden! De volgende stap naar meer klanten is het moment na de klik. Wat is de ervaring van je websitebezoeker? Vaak zijn websites gebouwd door designers die vooral oog hebben voor de vormgeving en niet voor de usability.

Wat is usability?

Usability is de mate waarin je website gebruiksvriendelijk is. Hoe makkelijk bereikt jouw bezoeker zijn doel dat hij voor ogen heeft toen hij op je link klikte? Misschien denk je nu dat jouw website een hoge gebruiksvriendelijkheid heeft omdat jij jouw website handig vindt. Vergeet dan niet dat jij betrokken bent geweest bij de eerste pixel van de website tot en met het eindresultaat. Mensen die voor het eerst in aanraking komen met je website, daar moet alles duidelijk voor zijn!

Navigatie: één weg of doolhof?

Allereerst moet het voor je bezoeker meteen duidelijk zijn wie, wat en waar jij bent. Zijn deze zaken duidelijk op je homepagina?

Vervolgens moet de menustructuur duidelijk zijn. Wat is er allemaal te vinden op de website en waar moet de bezoeker heen om zijn doel te bereiken? De conversiekiller in menubalken zijn daarom ook onduidelijke termen. Probeer dus niet creatief te zijn met een ander woord voor bijvoorbeeld ‘contact’ in je menu.

Een onduidelijke navigatie staat gelijk aan wegklikken. Zorg ervoor dat je bezoeker moeiteloos kan navigeren!

Sta stil bij de kleuren en typografie van je website

Vorige week heb ik een blog met jullie gedeeld over kleur en typografie. En ja, dit is ook een belangrijk deel voor de usability van je website. Lees daarom ook het blog over kleur en typografie!

Check en optimaliseer!

Je vraagt je nu vast af in hoeverre jouw website gebruiksvriendelijk is. Om de usability te checken kun je diverse tools inzetten. Een toegankelijke tool die wij altijd aanraden is Google Analytics. Deze tool houdt gratis letterlijk alle statistieken bij van je website. Wie bezoekt je website? Welke pagina’s bekijkt je bezoeker? Hoe komt hij of zij terecht op je website? De mogelijkheden zijn eindeloos. Door de statistieken te interpreteren worden de knelpunten duidelijk en kun je stappen zetten om je website stap voor stap gebruiksvriendelijker te maken!

Heb je nog vragen over je website in Google of de gebruiksvriendelijkheid? Neem gerust mailcontact met ons op!