Inspelen op het semantische web? Creëer kwaliteitscontent!

15 nov, 2016

Topposities bereiken in Google, dat is wat ieder bedrijf wil. Even wat keywords terug laten komen in je teksten en klaar is kees? 
We weten allemaal dat dit niet meer werkt. Reden: het semantische web en de ervaring die Google jouw website bezoeker wil bieden oftewel; semantisch search.

Hoewel semantisch search al geruime tijd geïmplementeerd is, merk ik dat de oldschool zoekwoordfocus vaak nog dominant is in de online wereld. Hierdoor wordt er content gecreëerd die niet relevant is voor bezoekers. Resultaat: lagere posities in Google.

Daarom deel ik met jullie dit blog over de oorzaak-gevolg relatie van semantisch search en de noodzaak van kwaliteitscontent!

Wat is het semantisch search precies?

Met semantisch search zoekt Google op basis van een zoekopdracht verbanden tussen woorden en zinnen op je website. Hierdoor spelen zij zo accuraat mogelijk in op de zoekopdracht van de zoeker en structureren zij de zoekmachine. Semantisch search geeft antwoord op een zoekopdracht in plaats van resultaten op basis van een zoekopdracht.

Dit is een groot verschil met het tijdperk dat de focus op keywords lag! Toen las Google niet de inhoud van je website, maar herkende het de inhoud van je website aan de hand van deze keywords. Hierbij werd dus geen betekenis gegeven aan de volledige inhoud van je teksten.

Kwaliteitscontent

Het semantische web stimuleert bedrijven om kwaliteitscontent te creëren aangezien de inhoud wordt beoordeeld op basis van de content. Gelukkig geeft Google prijs op welke wijze zij kwaliteitscontent beoordelen. Zij gebruiken hiervoor de volgende kenmerken:

Content is

  • Nuttig en informatief
  • Waardevoller en nuttiger dan andere sites
  • Betrouwbaar
  • Van hoge kwaliteit
  • Aantrekkelijk

Wanneer je content gaat ontwikkelen is het belangrijk om te denken vanuit de bezoeker van je website. Dit is namelijk ook de manier hoe Google jouw website leest!

Gebruik daarom onderstaande tips:

  • Creëer content vanuit de expertise van je bedrijf of functie en laat het in context zijn met je website of pagina in kwestie.
  • Wees onderscheidend in je content ten opzichte van je concurrenten.
  • Laat de gebruiksvriendelijkheid leidend zijn! Kijk primair naar de kwaliteit van je content en secundair naar SEO-kneepjes. Laat je content dus niet slecht leesbaar zijn door een eenzijdige blik op keywords en je positie in Google.
  • Ontwikkel kwaliteitscontent die er aantrekkelijk uit ziet. Werk met koppen, tussenkopjes en ondersteunende visualisaties.

Het lanceren en door-ontwikkelen van je website en Google die steeds meekijkt over je schouder. Dat kan best lastig zijn! Wij adviseren je daarom graag hoe jij jouw website Google-proof maakt. Neem gerust contact met ons op per mail!