Facebook Marketing voor kleine ondernemingen: 11 Do’s en Don’ts

11 jul, 2015

Voor de meeste kleine bedrijven is er geen twijfel meer over mogelijk of ze Facebook moeten inzetten voor de communicatie over en weer met klanten.

Met meer dan een miljard actieve gebruikers per maand, is Facebook een must voor marketing. De uitdaging: hoe gebruik je Facebook goed en hoe zorg je ervoor dat dit zijn vruchten afwerpt? Een van de sleutels tot het opbouwen van een zinvolle aanwezigheid op Facebook is het vinden van effectieve manieren om verbinding te maken en te communiceren met je ‘Facebookvrienden’. En zoals bij elke zakelijke interactie met klanten, zijn er duidelijke “Do’s” en “Don’ts” als het gaat om fan engagement op Facebook.

Facebook “Do’s”:

1. Stel vragen

Het zit in de menselijke natuur om te willen reageren op vragen, dus gebruik die neiging om mensen op je updates te laten reageren. Voorbeeld: Als je kleding verkoopt, post een foto van een trui in twee verschillende kleuren en vraag: ”Welke van de twee vind je mooier, de rode of de gele?”. Zorg ervoor dat je ‘vrienden’ bent met mensen die je vraag zullen gaan beantwoorden.

2. Maak één iemand binnen jouw bedrijf verantwoordelijk voor Facebook

De eenvoudigste manier om de grip op Facebook te verliezen is om te veronderstellen dat “iemand” het wel bij zal houden. Spreek af wie deze rol op zich neemt, zorg ervoor dat deze persoon daar goed voor is opgeleid en maak Facebookmanagement een onderdeel van zijn of haar takenpakket. Als je het zelf gaat doen, plan dan elke dag een paar minuten in om Facebook-updates te schrijven en te reageren op berichten.

3. Wees menselijk

Mensen vinden Facebook leuk, omdat het ze in staat stelt contact te kunnen hebben met anderen op een persoonlijke, gemoedelijke manier. Wees niet onprofessioneel, maar denk ook niet dat elke zin die je schrijft geformuleerd moet worden alsof hij in een publicatie of jaarverslag moet passen. Het is prima – wenselijk zelfs – om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien. Hoe beter mensen je kennen, hoe meer ze je zullen waarderen en geld willen uitgeven aan de producten of diensten die je verkoopt.

4. Denk in beelden

Dat oude gezegde over dat een beeld meer zegt dan duizend woorden is steeds meer van toepassing op Facebook. Je bedrijf heeft verhalen te vertellen – zoek naar manieren om die verhalen met plaatjes te vertellen. Reageer op elk bericht. Als iemand de tijd neemt om te reageren op een van je updates, reageer daar dan op. Het toont dat het je raakt, dat je luistert, en dat je dankbaar bent voor inbreng- en het geeft je de mogelijkheid het gesprek een stap verder te laten komen.

5. Vraag om feedback

Uw Facebookpubliek is een ingebouwde focusgroep. Vraag om input bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en vraag om feedback over de producten die je al verkoopt.

6. Budgetteer Facebookreclame

Mensen geven geen commentaar op updates die ze niet zien. Gebruik de betaalde “Boost Post” optie van Facebook om het aantal mensen te doen toenemen dat je berichten kan zien en je zult je netwerk zien uitbreiden, waardoor zeer waarschijnlijk ook je engagement groter wordt.

Facebook “Don’ts”:

1. De kracht van mond tot mond onderschatten

Goed of slecht, nieuws verspreidt zich snel op Facebook. Dit werkt in jouw voordeel wanneer mensen aardige dingen over je zeggen, maar het kan schadelijk zijn wanneer klanten ontevreden zijn. Als een klant een klacht post op jouw Facebooktijdlijn, handel dit dan snel, offline, af. Een ontevreden klant kan je grootste fan worden als je het probleem snel weet op te lossen.

2. Verkopen, verkopen, verkopen

Het is verleidelijk om jouw Facebook-pagina te vullen met verkooppraatjes, maar weersta deze verleiding. Facebook is ideaal voor het gebruiken van conversatie om echte relaties met (mogelijke)klanten op te bouwen, maar gebruikers komen niet op Facebook omdat ze zo graag blootgesteld worden aan verkooppraatjes. Gebruik Facebook om te communiceren met de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf en beperk de verkooppraatjes tot een minimum (gebruik de 80/20 regel – 80% inhoud, 20% product).

3. Discussiëren met klanten in het openbaar

Je maakt er een slechte indruk mee en zorgt dat de klant in de verdediging gaat. Wanneer een klant een klacht post, reageer met jouw e-mailadres en telefoonnummer en handel de situatie privé af.

4. Uw pagina laten inslapen

Stoppen met het plaatsen van nieuwe content maakt je eigenlijk onzichtbaar voor je volgers. Als ze jouw updates niet in hun nieuwsberichten zien, zullen ze vergeten dat je bestaat. Er is ook een technologie-gerelateerde reden om berichten te blijven plaatsen: Hoe minder vaak je post, hoe minder waarde je toekomstige berichten zullen krijgen van het Facebook Edgerank algoritme. In beide gevallen zal alles wat je op Facebook hebt opgebouwd verdwijnen en je zult weer helemaal bij nul moeten beginnen wanneer je er terugkomt.

5. Populaire onderwerpen schuwen

Niets krijgt mensen sneller in gesprek dan een onderwerp waar ze graag over mee willen praten. Vermijd onderwerpen als politiek en religie om te voorkomen dat je vervreemdt van klanten wier persoonlijke meningen kunnen verschillen van de jouwe.

Heeft je vragen m.b.t. dit onderwerp? Stel deze dan gerust, ik probeer je z.s.m. te antwoorden.