Facebook introduceert nieuwe lay-outs! Wat gaat er precies veranderen?

24 aug, 2018

Vanwege de afname in het organisch bereik van de zakelijke Facebook-pagina’s, neemt de sociale mediagigant stappen om ervoor te zorgen dat het een essentieel marketingkanaal blijft voor lokale en kleine bedrijven. Temidden van een hoop veranderingen (waaronder het verwijderen van 5-sterrenrecensies ten gunste van aanbevelingen en het introduceren van nieuwe autorisatie voor paginabeheerders), kondigde Facebook aan dat ze de lay-outs of wel sjablonen van bedrijfspagina’s automatisch zullen updaten.

Volgens Facebook is de uitrol van nieuwe sjablonen nodig omdat mensen en bedrijven aangegeven hebben dat ze gemakkelijker en via snellere wegen met elkaar in contact willen komen. Facebook zegt: “Relevante informatie zoals uren, prijsbereik en aanbevelingen krijgen prioriteit, zodat mensen gemakkelijk actie kunnen ondernemen, zoals een bestelling plaatsen of rechtstreeks contact met je opnemen.”

De verbeterde pagina lay-outs zijn bedoeld om betere betrokkenheid bij consumenten te stimuleren door belangrijke informatie specifiek voor de branche van elke pagina weer te geven (d.w.z. op pagina’s die zijn gecategoriseerd als ‘restaurant’ zullen menu’s en openingstijden benadrukt worden, terwijl pagina’s die zijn gecategoriseerd als ‘detailhandel’ online winkelopties zullen weergeven). In de nieuwe sjablonen worden actieknoppen meer prominent boven aan de pagina weergegeven, waardoor gebruikers worden aangemoedigd een afspraak te maken, eten te bestellen, kaartjes te kopen, een bericht te sturen naar de pagina of een aanbeveling te schrijven, afhankelijk van de door jou gekozen sjabloon.

Als je een beheerder (admin) bent op Facebook, krijg je waarschijnlijk binnenkort een e-mail waarin je wordt gevraagd om je huidige Facebook-pagina om te zetten naar een van de nieuwe sjablonen. Klik op de link ‘Meer informatie’ in de e-mail en klik vervolgens op de knop ‘Sjabloon nu toepassen’ wanneer je bij de pagina bent.

 

Als je niet op de e-mail klikt, wordt deze update automatisch geïmplementeerd voor alle bedrijfspagina’s op 22 augustus 2018. Als je de e-mail niet hebt ontvangen of als je niet wilt wachten, kunt je als volgt zelf de wijzigingen aanbrengen:

  1. Klik op Instellingen op je bedrijfspagina
  2. Selecteer Pagina bewerken
  3. Selecteer sjabloon bewerken
  4. Kies je gewenste sjabloon

 

Let op: als je een sjabloon kiest met tabbladen die je momenteel niet op je pagina hebt, moet je jouw pagina bewerken om die tabbladen te vullen. Als je bijvoorbeeld een sjabloon kiest met een tabblad ‘menu’, moet je een menu uploaden naar je Facebook-pagina.

Facebook zal je laten weten wat je huidige sjabloon is en welke het voor jouw pagina aanbeveelt. Denk eraan, als je het zelf niet aanpast, zal Facebook eind augustus automatisch een sjabloon selecteren waarvan zij denken dat deze het meest geschikt is voor jouw merk.

De sjabloonopties lijken redelijk op elkaar, maar afhankelijk van de geselecteerde opties, verschillen ze enigszins in lay-out en call-to-actions. Het grootste verschil tussen de sjablonen zijn de knoppen in de bovenste werkbalk en de tabbladen op de linker werkbalk. Ongeacht welke je selecteert, je hebt nog steeds de mogelijkheid om de volgorde van de tabbladen aan te passen en te kiezen welke voor gebruikers zichtbaar zijn door naar Instellingen, Pagina bewerken te gaan.

Hier is een overzicht van de 10 verschillende  opties die momenteel beschikbaar zijn:

  • Standaard – geschikt voor alle paginatypen, met knoppen en tabbladen om te laten zien wat belangrijk is voor je merk. Dit is waar de meeste pagina’s momenteel standaard op zijn ingesteld, hoewel Facebook je waarschijnlijk zal vragen om een meer specifieke sjabloon hieronder te selecteren.
  • Diensten – ontworpen om mensen te helpen jouw services te vinden en contact op te nemen.
  • Ondernemingen – ontworpen om je te helpen bij het beheer van je bedrijf, inclusief ruimte voor speciale aanbiedingen en vacatures.
  • Locaties – hiermee kun je informatie zoals je openingstijden, locatie en aankomende evenementen benadrukken.
  • Films – hiermee kun je aanvangstijden markeren.
  • Non-profit organisaties – ontworpen om mensen aan te moedigen fondsen te werven en te doneren aan jouw non-profitorganisatie.
  • Restaurants & cafés – met ruimte om je menu, openingstijden, locatie en foto’s weer te geven.
  • Winkelen – ontworpen om producten te laten zien en het voor mensen gemakkelijk te maken om online te winkelen.
  • Videopagina – ontworpen om video-inhoud op je pagina te markeren.

Wil je meer weten?

Deze nieuwe update is ontworpen om de informatie van jouw pagina in het beste formaat voor je klanten weer te geven. Als je hulp nodig hebt met je Facebook-bedrijfspagina, neem dan gerust contact met mij op via k.baghani@purple-media.nl.

Pssst… vergeet je niet aan te melden voor onze e-mail nieuwsbrief. Zo krijg je gratis tips en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.