E-mail marketing: verhoog je rendement met 4 tips!

02 nov, 2016

E-mail; in het internettijdperk ondertussen hoogbejaard maar nog steeds alive and kicking. Zo blijkt e-mailmarketing nog steeds het belangrijkste online marketingkanaal te zijn en laat daarbij SEO en SEA achter zich. Toch merken wij dat e-mailmarketing vaak een ondergeschoven kindje is en vaak niet optimaal ingezet wordt. Daarom deel ik in dit blog diverse tips hoe je het rendement van je e-mailmarketing kunt verhogen!

Knal met je onderwerpregel en test

Als ik ’s ochtends mijn mailbox open staat het dikwijls al vol met e-mail. Buiten zakelijke mail scan ik de onderwerpen van nieuwsbrieven etc. waarvoor ik mij heb ingeschreven. Met andere woorden; ik open onderwerpregels die mij prikkelen en markeer onderwerpregels die mij niet prikkelen als ongelezen.

Denk daarom bij het schrijven van het onderwerp vanuit de ontvanger: hij of zij wil weten waar de mail over gaat én wat hij of zij eraan heeft om de mail te openen. Prikkel de ontvanger en zorg ervoor dat hij de inhoud van de mail niet wil missen!

Daarnaast is het belangrijk om de onderwerpen van je e-mails te testen. Varieer in eenzelfde boodschappen op basis van lengte, vraagstelling of formulering. Welke boodschap heeft een groter klikratio? Een klein verschil kan al zorgen voor een hoger openingspercentage.

Optimaliseer je call-to-action

Door onder andere het onderwerp zorg je ervoor dat een ontvanger op jouw mail klikt en andere mails verwijdert. Nu je de lezer ‘binnen’ hebt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zij de mail lezen én uiteindelijk doen wat jij wil: op de call-to-action klikken.

Helaas wordt er nog steeds vaak de conversie-killer ‘KLIK HIER’ gebruikt als call-to-action.

Doe dit vooral niet, vertel de lezer waarom hij moet klikken! Gebruik daarbij de gebiedende wijs. Wanneer je als bakker een nieuwsbrief verstuurd voor de bekendmaking van je nieuwe webshop gebruik je bijvoorbeeld ‘Bezoek nu onze webshop en ontvang een kortingscode!’ Dit roept meer tot actie op dan ‘Klik hier voor de webshop’.

Twijfel je nog aan een call-to-action? Denk dan eens aan het knopje bij een verkeerslicht. Een zwarte knop met gele lichtjes eromheen en een wijsvinger die naar de knop wijst. Wie klikt hier niet op? De knop is onweerstaanbaar omdat het ons het gevoel geeft dat het stoplicht sneller op groen gaat. Zorg dat jouw call-to-action onweerstaanbaar is om op te klikken. Ook voor de call-to-action geldt: test verschillende teksten, maar ook verschillende kleuren van de knop!

Speel in op het individu

Heb jij al (veel) e-mailadressen verzameld door offertes, nieuwsbrieven of verkopen? Dan weet je ook dat je te maken hebt met een diversiteit aan mensen. Scheer je doelgroep dan ook niet over één kam in je nieuwsbrieven, maar speel in op de unieke behoeften van de e-mailontvangers.

Maar hoe speel je in op unieke en individuele behoeften? Maak gebruik van user tracking! Zie welke inhoud interessant is voor welke ontvanger. Zo hebben we bijvoorbeeld allemaal weleens een e-mailtje gehad met producten die gerelateerd zijn aan onze vorige online bestellingen.

Mobile first: responsive e-mails

Dat naast laptops en desktops tablets en smartphones steeds meer gebruikt worden om te internetten is geen nieuws. Toch moeten wij er nog steeds op hameren dat design altijd responsive moet zijn voor websites maar ook vooral in e-mailmarketing.

Wanneer je een e-mail verstuurd die alleen op desktop goed te lezen is kun al de plank misslaan bij meer dan de helft van je nieuwsbriefontvangers!

In het internettijdperk stijgt de informatie die wij als consumenten moeten verwerken dagelijks. Daarom is het belangrijk om op te vallen en de klant te bedienen op het device die zij op het moment van surfen gebruiken. Heb je vragen over e-mailmarketing of over responsive design? Mail ons gerust!