E-mail marketing: 3 tips om het goed te doen

15 mrt, 2016

Voor elke effectieve marketing campagne geldt; wie het goed doet maakt het verschil. Hieronder vind je een aantal tips die behulpzaam zijn bij het uitvoeren van effectievere e-mail marketing campagnes.

1. Bepaal vooraf de doelstellingen van je campagne
Om een optimaal resultaat te behalen dienen eerste de doelen en targets voor een campagne te worden bepaald. Een algemene e-mail marketing campagne kan twee fundamentele doelstellingen hebben, namelijk; klantenbinding en langdurig versterking van die relaties, en het geven van directe respons aan de klanten. Welke van deze twee ook het doel van je campagne is, het is belangrijk dat je eerst gaat plannen en dan pas overgaat tot uitvoering hiervan.

2. Het creëren van de boodschap
Als je jouw campagne doelstellingen heb gepland, is de volgende stap het creëren van de werkelijk te verzenden boodschap. Onthoud een aantal zaken bij het samenstellen van jouw e-mail marketingboodschap:

De onderwerpregel is het meest essentiële onderdeel van de e-mail. De onderwerpregel moet altijd zinvol zijn en eruit springen.

Zorg ervoor dat de inhoud van je boodschap glashelder is en gemakkelijk leesbaar.

Hanteer het ‘omgekeerde piramide-model’ ten aanzien van de berichtgeving, met andere woorden; begin bij de ‘belangrijkste’ informatie en eindig bij de ‘minst belangrijke’.

Websitebezoekers hebben weinig tijd en altijd haast, hou je bericht dus kort en to-the-point, en zorg voor relevantie ervan.

Een e-mailbericht bestaat uit een aantal essentiële elementen, te weten; de regel voor de ontvanger, de regel voor de afzender, het onderwerp, het aanbod, het formaat, de inhoud, het soort bericht, manieren om het bericht persoonlijk te maken, en de targeting.

De digitale ondertekening is net als de onderwerpregel van cruciaal belang voor een e-mailbericht. Plaats altijd een ondertekening onder jouw e-mailberichten; het is een goede manier om meer verkeer naar je website te leiden. De ondertekening moet jouw persoonlijke gegevens, uw bedrijfsgegevens, en een opt-out link bevatten.

3. Ontwikkel en onderhoud de mailinglist
Zoals eerder opgemerkt; om je e-mail marketing campagne succesvol te laten zijn is het van belang om gefocust te zijn op elk aspect van de uitvoering. Hetzelfde geldt voor je mailinglist. Je dient een goed samengestelde mailinglist op te zetten voor je campagnes (waarschijnlijk van mensen die geïnteresseerd zijn of zich aangemeld hebben voor jouw marketing-initiatieven).

Een mailinglist is geen eenmalige zaak. Hij moet worden opgeschoond en onderhouden. Langere lijsten dienen te worden opgesplitst in kleinere segmenten zodat je gepersonaliseerde boodschappen op de consument kunt richten.

Conclusie
E-mail marketing is een volwassen en veel gebruikte methode voor zakelijke promotie. Het is kosteneffectief en gemakkelijk uit te voeren, en heeft een positieve invloed op je campagnes. E-mail marketing is geen vervanging van andere marketingactiviteiten maar kan dit op een uitstekende manier complimenteren. Een goed beheerde en verzorgde e-mail marketing campagne kan je klantenbestand doen groeien en hun loyaliteit vergroten.

Als jouw lezers herhaaldelijk met goede inhoud aan jouw merk worden herinnerd straalt dat af op de waarde van jouw bedrijf. Zeker als men jouw advies ter harte neemt en er baat bij heeft. E-mail marketing heeft een lager risico en een hogere winstgevendheid, maar meer succes voor jouw bedrijf kan alleen worden bereikt door een goede planning en uitvoering.

Wil je meer weten? Wie weet kan ik je verder helpen. Je kunt mij bereiken door je vraag te mailen naar h.misgnaab@purple-media.nl.