De volgende stap in SEO? Klantervaringen als content

30 mrt, 2015

SEO is niet dood, ondanks wat veel mensen de laatste tijd zeggen. Je moet er nog steeds voor zorgen dat je gebruik maakt van best on-site SEO praktijken.

Als jouw concurrenten hun webpagina’s effectief optimaliseren door middel van strategische gebruik van trefwoorden, interne links en beeldoptimalisatie en jij niet, dan zul je slecht presteren in de zoekmachine resultaten (SERP’s). Die slechte prestaties zullen een impact hebben op het verkeer naar de website tot conversies en ROI (Return On Investment). Je moet nog steeds de basis op orde hebben. Echter, hoewel SEO niet dood is, is het in ontwikkeling.

 

Een paar grote Google Algoritme Updates

1. Panda: Ontworpen om sites met lage kwaliteit inhoud te stoppen met het bereiken van hoge posities in de zoekresultaten van Google.

2. Penguin: Ontworpen om websites die spammy link-building tactieken toepassen te stoppen met het bereiken van topposities in de zoekresultaten.

3. Hummingbird: Ontworpen om de meest relevante website voor een zoekterm weer te geven door het beter begrijpen van de taal die zoekers gebruiken.

 

Deze recente Google-algoritme updates geven allemaal aan dat Google wil dat je een interessante website creëert die zowel aan de zoektermen voldoet die jouw doelgroep gebruikt en een natuurlijk ogende link profiel heeft.
Dus hoe kun je aan die eisen voldoen?

 

Content is geen koning. Klanten zijn dat wel!

Als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt in e-commerce en je verkoopt verschillende producten (of zelfs maar één product), dan is “content marketing”, waar de meeste mensen over praten misschien niet voor jou. Er zijn echter alternatieven. Als je een e-commerce website beheert, dan zijn jouw producten en klanten de inhoud die je kunt gebruiken om hoog te staan in de zoekresultaten. Hoe? Door hen gelukkig te maken.
Hoe maak je je klanten tevreden?

1. Luister: Zoek uit wat klanten zeggen.

2. Doe: Stem je praktijken af op wat zij zeggen.

3. Reageer: Laat hen weten wat je hebt gedaan.

 

De beste manier om jouw klanten tevreden te maken is om ze het idee te geven dat ze van belang zijn voor jou (en dat zijn ze natuurlijk ook … het zijn namelijk jouw klanten!)

 

Promoters

Dat stelt jou in staat om te beginnen met het opbouwen van een relatie. Dat is de belangrijkste factor in het transformeren van je klanten naar mensen die jouw merk promoten bij anderen. Promotors nemen de boodschap van jouw bedrijf en producten en geven deze door, online en offline. Ze zullen hun vrienden, collega’s en familie vertellen over hoe geweldig jouw merk is.

Het informeren van hun sociale kringen kan op vele manieren, maar wat voor SEO telt zijn de links. Gelukkig zijn deze promotors meer geneigd dan alle anderen om te linken naar jouw website en zo jou een SEO boost te geven die je zo nodig hebt.

 

Reviews

Een van de beste opties is om een beoordeling (review) platform te gebruiken. Waarom reviews en beoordeling platforms? Zoals sociale netwerken, maken beoordeling platforms het mogelijk om te luisteren, reageren en te handelen naar wat jouw klanten je zeggen.

Deze platforms zijn onafhankelijk en neutraal en komen van een derde partij; reviews geplaatst op zulke onafhankelijke beoordeling websites zijn veel waardevoller voor consumenten dan oncontroleerbare beoordelingen op jouw eigen website. (Hier moet wel aan toegevoegd worden dat niet alle review platforms toestaan dat iedereen zijn stem kan laten horen. Verder kun je bij sommige review platforms niet goed achterhalen welke reviews vals zijn.)

Bovendien, door het strategisch plaatsen van reviews op jouw website (via widgets of anderszins) kun je beginnen met het opbouwen van een relatie met je klanten voordat ze een aankoop hebben gedaan. Je zult zien dat je een stap voor hebt op je concurrentie als het gaat om de zorg voor wat de klanten te zeggen hebben.

 

Hogere Coversie en hoger in de zoekresultaten

Onderzoek heeft aangetoond dat positieve beoordelingen de kans op het maken van een aankoop met maar liefst 58% kunnen verhogen. Door het strategisch plaatsen van reviews op de belangrijkste pagina’s van jouw website, zoals de kassa/winkelmand, geef je de klant de zekerheid en veiligheid om een aankoop te bevestigen. Bovendien kun je de reviews terug laten komen in de google zoekresultaten. Deze reviews kunnen voor meer verkeer naar jouw website zorgen.

Heb je vragen m.b.t. dit onderwerp? Stel deze dan gerust, ik probeer je z.s.m. van een antwoord te voorzien.