De Beginnersgids voor Facebook-advertenties

20 sep, 2017

Als het gaat om Facebook-advertenties, verschijnt er altijd wel iets nieuws. Hieronder vind je de beste manieren om je volgende Facebook-campagne succesvol te maken.

Campagnes

Om je Facebook-campagne op de juiste manier te beginnen, moet je ervoor zorgen dat je denkt aan de doelstelling en de vorm van de campagne voordat je begint. Vraag jezelf af: “Wat is het doel van deze campagne?” Is het om merkbewustzijn te creëren? Om reacties op je bericht te krijgen? Of is het om verkeer naar je website te genereren? Dit is het doel van je advertentie(s). Als je één doel in gedachten hebt, maar je wilt je advertenties richten op meerdere bedrijfscategorieën. Is het goed om een aparte campagne voor elke bedrijfscategorie te voeren.

Facebook-advertentiesAdvertentiesets

Facebook-advertentiesets worden ingedeeld in doelgroepen en budgetten. Het is belangrijk om je doelgroepen goed te definiëren en ervoor te zorgen dat ze niet overlappen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je één advertentieset hebt voor mensen die je pagina al leuk vinden, en zorg dat je die doelgroep uitsluit van alle andere advertentiesets. Dit helpt bij het optimaliseren van advertentiesets zodra deze actief zijn.

Een Facebook Advertentie maken

Advertenties, banners, bestemmings-URL en tracking worden beheerd op het advertentieniveau en moeten worden aangepast aan je doelgroep en wat jij wilt dat zij doen. De titel van de advertentie moet een beschrijving van die advertentie zijn om deze te onderscheiden van de andere advertenties binnen die advertentiesets of de hele campagne. De advertenties die het beste presteren op Facebook bevatten een duidelijke oproep tot actie, foto’s van hoge kwaliteit, en zijn gericht op de juiste doelgroep. Mensen die de waarde in je product zien.

Facebook keurt je advertentie niet goed als er meer dan 20 procent tekst in de afbeelding zit. Het is belangrijk om je advertentie te vernieuwen om advertentievermoeidheid te voorkomen. Facebook ziet bij voorkeur dat je jouw advertentie elke week tot twee weken update voor het beste effect. Zodra iedereen in je doelgroep je advertentie al vaak heeft gezien, wordt het duurder om de gewenste resultaten te behalen.

A/B-test

Naast het regelmatig vernieuwen van je advertenties, is het ook belangrijk om een A/B-test te doen.  Voer een A/B-test uit op één campagne om het eenvoudiger te maken om gegevens te analyseren. Zodra je hebt bepaald welke advertentie het beste presteert, kun je de minder presterende advertenties uitschakelen.

Facebook-advertenties

Succes!

Als je deze eenvoudige tips volgt bij het opzetten van je Facebook-campagne, creëer je advertenties die aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en laten de mensen die je advertentie nuttig en relevant vinden betrokkenheid zien. Je krijgt hierdoor ook een beter beeld waarom je doelgroep reageert op specifieke advertenties.

Wil je meer weten?

Indien je meer wilt weten over de mogelijkheden van Facebook-advertenties, neem dan gerust contact met mij op via k.baghani@purple-media.nl.

Pssst… vergeet je niet aan te melden voor onze e-mail nieuwsbrief. Zo krijg je gratis tips en blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.