Bereik jouw online doelen: ontwikkel unieke content!

22 sep, 2016

‘Content is king’ is sinds enige jaren een veelgebruikte uitdrukking onder copywriters en online marketeers. ‘Content is king’ is het originele citaat van Microsoft oprichter, miljardair en filantroop Bill Gates.

Al in 1996 voorspelde hij dat het internet in de toekomst zou gaan draaien op content. In deze voorspelling vergeleek hij het internet onder andere met een kopieerapparaat waarmee je kunt vermenigvuldigen, hoe grote of kleine doelgroep je ook hebt.

En ja, Bill Gates blijkt gelijk te hebben. 20 jaar na de uitspraak van Gates is content belangrijk voor verschillende doeleinden:

  • Je bedrijf is beter vindbaar in zoekmachines.
  • Het delen van branche gerelateerde kennis (word een autoriteit in je branche!).
  • Je voegt waarde toe aan je merk, bedrijf, product of dienst.
  • Je klant succesvol bereiken, informeren én overtuigen.
  • En nog veel meer!

Hoewel content dus ‘king’ is, blijft het bij veel bedrijven het ondergeschoven kindje. Het neemt namelijk veel tijd in beslag; de meeste bedrijven hebben de focus voornamelijk en logischerwijs op hun werkzaamheden.

Toch is het -zoals blijkt uit bovenstaande redenen- erg belangrijk om waardevolle content te delen met je doelgroep.

Het schrijven van content
In onderstaande paragrafen geef ik je verschillende tips hoe je als bedrijf kunt starten met een contentstrategie.

Ken jezelf
Breng in kaart wie je als bedrijf bent. Bepaal je eigen positie in de markt en onderscheid je van je concurrenten. Wanneer je bijvoorbeeld een bakker bent, onderzoek je wat jouw bakkerij uniek maakt. Zo heeft elke bakker wel een product waarvoor hij bekend staat in de regio.

Door te weten wie je bent als bedrijf, is het makkelijk om een eigen tone-of-voice en consistentie te creëren in je content. Door de consistentie en de eigen toon zal je content en organisatie op een eigen manier herkenbaar zijn. Wanneer je dit niet doet, zal je niet opvallen, niet authentiek zijn en dus onbetrouwbaar overkomen op je doelgroep.

Relevantie
Ontwikkel content die relevant is voor jouw doel, doelgroep en haar behoeften. Breng daarom in kaart wat het doel is van de content die je schrijft; wil je informeren, overtuigen of juist amuseren?

Breng vervolgens in kaart wie de doelgroep is die je wil bereiken. Zo weet je of je voor de juiste doelgroep schrijft. Wanneer je content ontwikkelt zonder dat je de juiste doelgroep voor ogen hebt, zal je de doelgroep verkeerd of niet bereiken. Een bakker die niet over zijn brood schrijft maar over de werking van zijn nieuwe kassa zal bijvoorbeeld de plank misslaan.

Als laatste moet je weten wat de behoeften van je doelgroep zijn. De vraag die je hierbij kunt stellen is: ‘Waarom komt de klant bij mij en wat wil hij van mij?’. Vaak weet je dit als bedrijf al en zo niet lees dan dit blog! Ken je klant! Succesvol door klantrelaties

Door de behoeften van de doelgroep in kaart te brengen, weet je wat de inhoud moet worden van je content. Zo zal bij de bakker blijken dat de doelgroep content wil over de ingrediënten van brood en banket, en niet over de werking van de nieuwe kassa.

Als je bovenstaande stappen doorgelopen hebt weet je:

  • Wie je als bedrijf bent en wat jou uniek maakt.
  • Wat het doel van je content moet zijn.
  • Wie je doelgroep is.
  • Wat de behoeften van je doelgroep zijn.

Heb je deze bullets doorlopen? Dan kun je starten met jouw contentstrategie!

Niettemin blijft content ontwikkelen een vak apart. Via websites, blogs, social media en e-mails worden dagelijks steeds meer tekst, foto’s en video’s verstuurd.

Anno 2016 is het de kunst om met copywriting en content-ontwikkeling op te vallen in de steeds groeiende contentjungle. Heb je vragen over het ontwikkelen van een succesvolle contentstrategie? Neem gerust contact op met Purple Media en wij helpen jou graag verder!