8 Marketingtactieken om jouw verkoop te stimuleren

22 jul, 2015

Wil je meer bezoekers en omzet voor jouw online winkel? Zo ja, dan zit je hier goed. Ik heb namelijk 8 marketingtactieken samengesteld waar je vandaag nog mee kunt beginnen dit te realiseren.

Deze tactieken variëren van het aanbieden van een speciale korting net op het moment dat de klant jouw webshop gaat verlaten tot het versturen van e-mails aan klanten die items in hun boodschappenmandje hebben geplaatst, maar deze aankopen niet hebben afgerond.

1. Jouw producten “upsellen”

De meesten webshop-eigenaren zullen er wel al van gehoord hebben. Upselling is een vorm van opwaarderen, of beter gezegd pogingen van verkoopmedewerkers om je een iets duurder product te verkopen dan het product dat je wilde kopen.

En wat denkt je? Het werkt! Uit onderzoeken is gebleken dat upselling veel effectiever is dan online cross-selling. Soms weten jouw klanten niet dat er een beter product op de markt is, of worden ze overtuigd dat een ander product misschien beter aansluit op hun behoefte.

In upselling zijn twee belangrijke elementen: 1) Zorgen dat jouw upsells in betrekking hebben op jouw originele product en 2) Het prijsbereik van jouw klanten goed in het achterhoofd houden. Onthoud goed dat jouw product goed moet aansluiten op de oorspronkelijke behoefte van jouw klant en dat ze misschien niet meteen enthousiast zullen reageren op een duurder product dan het product dat ze in hun hoofd hadden. Het nieuwe product moet echt wel beter zijn dan het product dat ze in eerste instantie wilden aanschaffen.

 

2. Minder “achtergelaten” boodschappenmandjes

Je verliest geld omdat je potentiële bestellingen misloopt. Maar trek je dit niet persoonlijk aan. Dit overkomt elke webshop-eigenaar.

Dit fenomeen is al heel vaak geanalyseerd: klanten plaatsen items in hun mandje maar laten dit mandje als het ware achter als ze de website verlaten. Uit onderzoeken blijkt dat 67% van de mandjes wordt achtergelaten voordat ze helemaal gevuld zijn. Denk daar eens over na. Jouw omzet is dus slechts een derde van wat ze eigenlijk zouden kunnen zijn. Dit kan natuurlijk variëren, maar toch!

Zoek je een eenvoudige manier om minder last te hebben van achtergelaten mandjes? Je kunt proberen jouw klanten over te halen hun aankopen afteronden door ze te mailen.

Dus ga je gang. Schrijf een pakkende e-mail om jouw klanten hun mandjes weer te laten oppakken.

Wil je geen fouten maken en dit professioneel aanpakken? Neem dan vandaag nog contact met ons op. E-mailmarketing is een van onze core-business. Wij kennen de uitdagingen en bieden onze klanten op maat gemaakte oplossingen. Bel +31 (0)33 258 50 29 of mail naar info@purple-media.nl voor een afspraak.

 

3. Zorg dat meer mensen jouw e-mails ontvangen

E-mail is één van de beste communicatiemiddelen die je kunt gebruiken in online marketing. Het zorgt ervoor dat mensen naar jouw webshop komen, werkt aanvullend op jouw content marketing en genereert doorgaans meer omzet voor je dan Twitter en Facebook doen.

E-mailmarketing werkt echt. Wil je feiten horen? Uit onderzoek blijkt dat:

  • E-mail een rendement (ROI) heeft van rond de 4,300%
  • 80% van de mensen aangeeft dagelijks e-mails met marketingdoeleinden in hun persoonlijke e-mail te ontvangen.
  • 70% van de mensen gebruik maakt van aanbiedingen of kortingen die ze over de mail hebben gekregen.
  • 60% van de mensen zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief van een bedrijf, juist vanwege de mogelijke kortingen die ze dan krijgen.

 

Denk er eens over na. Er zijn veel teveel tweets en posts op Facebook om bij te houden, maar mensen lezen altijd wel graag de berichten die ze in hun persoonlijke e-mail krijgen. Daarbij geeft e-mail je de mogelijkheid dingen te schrijven die je niet zomaar kwijt kunt op social media.

Probeer actief jouw nieuwsbrieven te promoten om zoveel mogelijk mensen te bereiken.

 

4. Verbeter jouw e-mailcampagnes

Je komt er niet door alleen maar een paar e-mails te versturen. Je moet deze e-mails ook regelmatig blijven versturen.

Er zijn veel gelegenheden te bedenken om jouw ontvangers berichten te sturen.

Je kunt bijvoorbeeld een welkomst-e-mail versturen op het moment dat iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Dit soort mailtjes is van alle e-mails vaak nog het meest effectief.

Of bevestig jouw klanten per e-mail dat hun bestelling is ontvangen en naar ze verstuurd is. Klanten vinden het fijn om te weten dat hun bestelling ook echt naar ze onderweg is.

 

5. Stuur een herinnering over de verlanglijst

Overweeg ook eens een mailtje over de verlanglijst van jouw klanten.

De e-mail over de verlanglijst lijkt erg op de e-mail over het achtergelaten boodschappenmandje. Allebei proberen ze je uiteindelijk over te halen het product te kopen waar je in eerste instantie interesse voor had. Heeft iemand al een tijdje niet meer naar zijn verlanglijst omgekeken? Heb je een item in de aanbieding dat voorkomt op veel verlanglijsten? Is dat product bijna uitverkocht? Laat het jouw klanten weten door ze een e-mail te sturen.

Jouw mailtje zou zomaar de trigger voor ze kunnen zijn om het item toch aan te schaffen. Doen dus!

 

6. Krijg meer beoordelingen

Volgens onderzoek kun je jouw omzet wel 14-76% verhogen door (product)beoordelingen te gebruiken voor de webshop.

Waarom dat is? Om de volgende twee redenen:

Ten eerste als social bewijs: productbeoordelingen zijn een soort getuigschrift. Je kunt onmiddellijk lezen wat mensen vinden van een product dat je eventueel wilt aanschaffen.

Ten tweede: SEO: met productbeoordelingen op jouw website heb je meer inhoud op een pagina en zal je waarschijnlijk meer trefwoorden op jouw site hebben staan.

Voor beide argumenten geldt: het (laten)plaatsen van productbeoordelingen op jouw website zorgt voor een grotere omzet.

 

7. Verbeter jouw advertentie-uitgaven

Ben je aan het experimenteren met jouw advertentie-uitgaven? Misschien zou je regelmatig variaties moeten proberen in jouw aanbestedingen voor trefwoorden, om een goede niche te vinden.

Een van de beste manieren om interessante bezoekers te trekken is door Google Adwords te gebruiken. Jouw webshop komt direct naar boven op Google als mensen zoeken op jouw trefwoorden.

Naast adverteren op Google is het ook winstgevend te adverteren op Facebook. Ik zeg niet dat adverteren op Facebook gegarandeerd een succes is, maar het is wel een optie die je serieus zou moeten overwegen.

Wil je meer hierover weten? Bel +31 (0)33 258 50 29 of mail naar info@purple-media.nl voor een afspraak.

 

8. Communiceer met jouw bezoekers

Je kunt meer doen dan alleen jouw bezoekers vragen zich te abonneren op jouw nieuwsbrief. Er zijn nog meer manieren om met ze te communiceren over jouw webshop.

Je kunt jouw bezoekers bijvoorbeeld doorverwijzen naar jouw social media-profielen. Ben je actief op Facebook? Geef de “vind-ik-leuk”-linkjes een prominente plaats op jouw homepage.

En waarom zou je geen aanbiedingsacties verbinden aan jouw producten? Iedereen houdt wel van een leuke aanbieding.

Hoe kan ik dit allemaal nog effectiever aanpakken? Probeer eens pop-ups op jouw website te plaatsen met e-mails, linkjes naar jouw profielen op social media, of maak reclame voor jouw product. Er zijn heel mogelijkheden die kunt overwegen. Probeer het een uit zou ik zeggen.

 

Conclusie

Met deze post heb ik getracht je een overzicht te geven met een aantal handige tactieken om meer bezoekers en omzet te genereren. Zoals gezegd is dit niet alles en zijn er nog een heleboel andere interessante tactieken. Wil je meer weten? Neem dan vandaag nog contact met mij op. Wie weet kan ik je verder helpen. Je kunt mailen naar h.misgnaab@purple-media.nl.