4 tips voor meer rendement uit online adverteren

24 mrt, 2015

Alhoewel elke paid search campaign anders is, zijn er een aantal factoren die de toekomstige prestaties kunnen beïnvloeden. Je dient hier rekening mee te houden bij het uit het niets opzetten van een PPC-account. In deze blog-post neem ik je mee langs de vier elementen die van vitaal belang zijn om alles vanaf het begin goed voor elkaar te krijgen zodat jouw paid campaigns een succes worden.

1. Vind de juiste producten om mee te adverteren en doe onderzoek

Dit is de allerbelangrijkste fase. AdWords heeft een tool genaamd Keyword Planner. Gebruik deze tool om keyword-volumes en kliks te voorspellen, en om de conversies en de potentiële ROI te bepalen. Dit geeft je een aardig beeld van de mogelijke prestaties en helpt je om te bepalen of paid search het beste kanaal is voor jouw producten, of dat je beter af bent met een investering elders.

2. Maak jouw reclame zo relevant mogelijk

De sleutel tot effectieve reclame is om het zo relevant mogelijk te laten zijn voor hetgeen de mensen zoeken. Dit wordt gedaan door het vinden en genereren van de juiste advertentiegroepen, en het creëren van de juiste advertentie-inhoud.

Keywords en advertentiegroepen

Zodra je de beste combinatie van keywords hebt gevonden, zorg er dan voor dat je ze groepeert op relevantie, gebaseerd op die combinatie, en creëer de juiste advertentiegroepen. Hoe relevanter de gekozen keywords ten opzichte van zichzelf, deadvertentiegroep en de landingspagina waar je het verkeer heen wilt leiden, hoe hoger de kwaliteitsscore. En hoe hoger dekwaliteitsscore; hoe lager de kosten. Zorg ervoor dat je het juiste match-type voor de keywords selecteert (broad, phrase, ofexact), want dat zal het volume van de zoekopdrachten bepalen. Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je negatievekeywords toevoegt om de relevantie nog verder te verhogen en verspilling te voorkomen.

Advertentieteksten

Paid search gaat bovenal over relevantie, daarom is het kiezen van de juiste advertentieboodschap essentieel. Advertenties moeten een pakkende call to action hebben en vertellen wat jouw product of dienst uniek maakt en waarin het zich onderscheid van producten van de concurrentie, zodat er eerder op geklikt wordt. Maar de advertentie moet bovenal relevant zijn voor de combinatie van keywords en de landingspagina waar het de gebruiker naartoe leidt.

3. Observeer, test en optimaliseer

Dat je een zeer gericht account hebt gemaakt betekent nog niet dat je vanzelf briljante prestaties gaat oogsten. Als dat het geval was, zou ons werk wel heel makkelijk zijn! Om blijvend succes te hebben moet u:

Van het begin af aan observeren

Zorg er na het aanmaken van het account voor dat het voldoende tijd krijgt voordat je wijzigingen aanbrengt. Dit zal je helpen om genoeg gegevens te verzamelen en patronen in de prestaties te vinden.

Probeer alles uit

Voer A/B-tests uit met advertentieteksten, met landingspagina’s, met keywords, met advertentie-posities, met PLA’s versus PPC… Er zijn veel experimenten mogelijk die je inzicht geven in het verbeteren van de prestaties van jouw account. Gebruik die mogelijkheden!

Optimaliseer

Het waarnemen, testen en analyseren is dus raadzaam bij het vinden van verbeterpunten. Zorg ervoor dat je deze dan ook blijft optimaliseren.

4. Meet alles!

Dit spreekt eigenlijk voor zich bij paid search, maar het gaat verrassend vaak fout: houdt dus een oogje op de kosten en de ROI. Zorg ervoor dat jouw account niet teveel verspilling oplevert (keywords die tijdens een bepaalde periode geen conversiesopleveren of hierbij behulpzaam zijn), en dat dubbele keywords niet voor een onnodige kostenstijging zorgen. Het is ook belangrijk om een doel-CPA definiëren, vast te houden aan kosteneffectieve prestaties… en altijd richting dat doel te optimaliseren. Succes!

Heeft je vragen m.b.t. online adverteren middels paid search? Stel deze dan gerust, ik probeer je z.s.m. te antwoorden.