2017: haak aan bij de nieuwste online trends!

21 jan, 2017

Ook in dit jaar verwachten wij dat het online landschap zich weer in stroomversnelling zal ontwikkelen. In dit blog zal ik daarom de online trends met jullie delen die in 2017 bepalend zullen zijn!

Mobile-first blijft doorzetten
Al sinds vorig jaar werd het steeds duidelijker: de online wereld wordt mobile-first. Zo werden er in 2016 voor het eerst meer zoekopdrachten de wereld in verstuurd via de smartphone dan via de desktop. Mobile-first zal in 2017 nóg dominanter gaan worden. Zo lanceert Google dit jaar de mobile-first index. Dit algoritme geeft de voorkeur aan de mobiele versies van website in plaats van de huidige voorkeur voor de desktopversie van je website.

In 2017 kan je bedrijf echt niet meer zonder een responsive website!

Content = video
2016 was de echte doorbraak van video in het social media landschap; het aantal video’s én de interactie met video steeg explosief. Zoals de kop al zegt staat dit jaar content gelijk aan video. Dit blijkt ook uit de doorgaans geloofwaardige verwachtingen die het ongenaakbare Facebook kenbaar heeft gemaakt. Het bedrijf voorspelt dat op termijn het netwerk volledig uit video zal bestaan. Wanneer we naar runner-ups als Snapchat en Instagram kijken zien we al dat video een steeds invloedrijkere positie krijgt.

Vlogs, live-video’s en 360-graden video’s gaan 2017 domineren. Met alleen tekst of foto’s zal je niet meer opvallen. Investeer in kwaliteitsvideo’s om jouw doelgroep via social media effectief te bereiken!

Customer service bots
Je voelt het overal aan. Dit jaar gaat AI oftewel kunstmatige intelligentie langzamerhand het internet occuperen. Er zijn steeds meer chatbots die door middel van 2.0 algoritmes tekst maar ook spraak volledig kunnen interpreteren. Hierdoor kunnen we in 2017 via WhatsApp, Facebook en andere bedrijfs-helpdesks terecht voor ál onze vragen, klachten en opmerkingen. Dit zonder wachtrijen of geïrriteerde medewerkers die tientallen keren per dag dezelfde vraag moeten beantwoorden.

Ook Google kan hierbij natuurlijk niet achterblijven. Zo heeft de zoekmachine ‘Google Rankbrain’, een AI-systeem dat zoekopdrachten interpreteert, en aan de hand daarvan geen zoekresultaten, maar een echt antwoord geeft.

Het inzetten van intelligente bots zorgt ervoor dat je jouw klanten optimaal kan bedienen zonder dat zij het gevoel hebben dat ze door een robot geholpen worden met standaard-antwoorden. AI bespaart je uren aan klantenservice die je kunt stoppen in het ‘echte’ ondernemen!

Successen 2016
Voor alle trends geldt: welke online inspanningen werkten voor jou in 2016? Check je statistieken op je social mediakanalen, in Google Analytics en Adwords en luister naar je klanten! Analyseer, verbeter en blijf je successen uit 2016 voortzetten.

Purple Media is altijd up-to-date van de laatste ontwikkelingen. Wij helpen je graag om 2017 tot een succesvol online jaar te maken! Neem gerust contact met ons op voor het maken van een afspraak!