20% regel Facebook achterhaald?

23 jun, 2016

Sinds enige jaren mogen afbeeldingen in je Facebook advertenties inclusief logo en slogan niet meer dan 20% tekst bevatten.

Toch heeft Facebook enkele weken geleden deze regel –stilzwijgend- teruggedraaid.

Gevolgen

Hoewel de regel is teruggedraaid wil dit niet zeggen dat we onze advertenties vol kunnen stoppen met tekst of kernwoorden. Het gebruik van (teveel) tekst heeft namelijk consequenties voor het succesvol bereiken van je doelgroep.

Facebook beoordeelt je advertenties op basis van 4 criteria:

  • OK: Weinig tot geen tekst – geen consequenties bereik.
  • Low: Weinig tekst – Bereik wordt mogelijk beperkt.
  • Medium: Gemiddeld veel tekst – Bereik ligt mogelijk veel lager.
  • High: Veel tekst – Advertentie wordt mogelijk niet weergegeven.

Wil je jouw doelgroep succesvol bereiken met een goede CPC? Zorg dan dat jouw advertentie weinig tot geen tekst bevat en ‘OK’ aangeeft. Om dit te testen zijn er diverse tools. Bij Purple Media gebruiken wij op dit moment Facebook.com/ads/tools/text_overlay.

In deze tool van Facebook kun je een advertentie uploaden waarna er aangegeven wordt in hoeverre jouw advertentie voldoet aan bovenstaande criteria.

Het afschaffen van de 20% regel geeft dus geen reden tot juichen. Facebook blijft het gebruik van weinig tekst aanmoedigen; hoe meer tekst in je afbeelding hoe moeilijker het wordt om jouw doelgroep te bereiken en vice versa.

Wil je meer weten over het adverteren op Facebook? Wij helpen je graag!